Pravidla pro PJ

  1. PJové (Pánové jeskyně) vedou jednotlivá dobrodružství, tzv. questy, v kterých hrají ostatní hráči. Znakem jejich výsadního postavení je tzv. "kostička" ("Dice"), jejíž barva určuje kvalitu příslušného PJe.
    kostičkaznačenípopis
    žádnáNDobyčejný hráč nebo někdo, kdo se na PJ teprve cvičí
    UDneoficiální PJ, který neabsolvoval výcvik a nemá právo udělovat expy
    BDzačínající PJ, pod kontrolou cvičitele, cca 1 měsíc, max. 1 quest
    GDnormální PJ, běžný status, max. 2 questy
    YDkvalitní PJ, získají velmi dobří PJ po delším čase, max. 3 questy
    RDelitní PJ, výjimečně až 5 questů
    Maximální počet vedených questů pro jednotlivé PJ hodnosti může být překročen (netýká se BD, neboť tento PJ ještě nedokončil výcvik), pokud daný PJ zvládá dobře a aktivně vést všechny své questy a pokud tuto výjimku schválí administrátor přes PJ. Kromě těchto kostiček rozlišují PJ ještě následující atributy:
    atributpopis
    NEAKTIVNÍ
    - černý proužek přes kostičku
    - označuje oficiálního PJ, který nevede žádný oficiální quest ani výcvik
    CVIČITEL
    - označuje PJ, který může cvičit ostatní
    - tento status mohou získat PJ, kteří mají déle než půl roku status GD
    - pro získání tohoto statusu je třeba vést alespoň jeden výcvik na PJ pod dohledem zkušeného cvičitele
  2. Hra v questu
    1. Každý, komu je svěřen oficiální quest, si musí být vědom odpovědnosti vůči nadřazeným orgánům (adminům přes PJ), ale především vůči hráčům. Měl by respektovat jejich rozhodnutí a snažit se jim vycházet vstříc.
    2. PJ by si měl před založením questu rozmyslet alespoň základní linii příběhu, ve které se bude jeho quest pohybovat, a teprve potom požádat o jeho založení na příslušném fóru. K žádosti je třeba připojit název a krátký popis nového questu.
    3. PJ musí být za všech okolností nestranný. Neměl by do svého questu brát přátele, pokud si není jistý, že bude schopen tuto nestrannost udržet. Nikdy nesmí dojít ke střetu zájmů, jako je například PJem ovládaná postava v jeho vlastním questu nebo dvě postavy ovládané jedním hráčem a hrající ve stejném příběhu.
    4. PJ musí na své questy pravidelně odepisovat, a proto by měl pečlivě zvážit svoje časové možnosti. Pokud se mu to nepodaří a příběhy jím vedené začnou zahálet (měsíc neomluvené neaktivity), hrozí snížení PJ statusu, rušení questů, popř. úplné odebrání statusu PJ. V případě, že má PJ problémy s časem a ví, že nebude moci po určitý čas do questu odepisovat, musí o tom informovat hráče. Součásti této omluvy by měl být i termín, od kterého již quest zase povede.
    5. PJ nesmí ve hře nikoho držet. Musí být schopen nejdéle do týdne uvolnit postavy, které o to požádaly, popř. zajistit, aby tak někdo učinil za něj.
    6. V oficiálním questu může hrát nejvíce sedm (výjimečně více) a nejméně tři hráči. Pokud z jakéhokoliv důvodu klesne počet hráčů v questu pod tuto hranici, musí PJ neprodleně přijmout hráče další, aby bylo toto pravidlo zachováno. V neoficiálních questech je povolený rozsah 1-10 hráčů.
    7. Questy bez hráčů nebo questy, do který déle než měsíc nepřibyl žádný herní příspěvek, mohou být po předchozím varování smazány adminy přes PJ. Výjimkami z tohoto pravidla jsou letní prázdniny a případ, kdy se PJ s hráči domluví na určité časově omezené přestávce, a toto oznámí příslušnému adminovi.
    8. PJ by měl hrát s rozumem a uvědomit si, že hra by měla být hlavně o zábavě. Je zbytečné například zabít výborně hrající postavu jen proto, že padla smolná čísla na kostkách. Pokud družina nehraje skutečně fatálně hloupě a nevrhá se s plným vědomím důsledků do nebezpečí, měl by být PJ shovívavý. Tím spíše, jedná-li se o skupinu začínajících hráčů.
    9. PJ se nesmí zaplést do osobních konfliktů. Je důležité, aby dokázal rozlišovat, jestli si s někým nerozumí jako uživatel na chatu nebo fórech, nebo jestli má dotyčného potom v družině. Netahejte své osobní konflikty do hry! Za jakoukoliv osobní mstu vůči vašim hráčům bude okamžitě odebrán PJ status!
    10. Při hraní questů platí staré přísloví: "PJ má poslední slovo." Pokud se například skupinka podivuje nad tím, jak může v třeskutém mrazu narazit na nezamrzlou studánku, nenechte se vtáhnout do zbytečné diskuse. Jen PJ ví, zda není studánka například na magickém místě, které jí zamrznout zabraňuje. Ovšem všeho s mírou. Pokud jsou argumenty hráčů rozumné a relevantní, nebojte se ustoupit a přiznat chybu. Nikdo není dokonalý.
    11. Pokud si PJ s čímkoliv neví rady, měl by se zeptat. Svého cvičitele, nějakého jiného zkušeného kolegy (YD,RD), na příslušném PJ fóru, popřípadě admina přes PJ. Není ostudou se ptát a hlavně nováčci mezi PJ by si měli uvědomit, že tím předejdou spoustě nenapravitelných chyb.
    12. Veškeré informace, které se PJ dozví na PJ fórech popř. pomocí svých výsadních pravomocí, by neměl šířit mimo kolektiv PJs. Kazí tím ostatním hru. Od PJ se očekává, že dokáže hrát za své postavy tak dobře, že nebude využívat informací, které mít nemá, ale nelze to očekávat i od všech obyčejných hráčů.
    13. PJ se za všech okolností chová slušně. Jakékoliv urážení ostatních uživatelů, používání přemíry vulgarismů nebo jiné chování neslučitelné se statusem oficiálního PJ bude považováno za porušení pravidel pro PJ a může být trestáno snížením či odebráním PJ statusu (rozhodne hlasování PJ).
  3. Pravidla expování
    1. Expování (přidělování zkušenostních bodů, tzv. expů, hráčům) se PJ naučí od svého cvičitele při výcviku. Jako jakési sjednocující měřítko slouží ukázkový quest, který najde v Knihovně. Každý PJ by se ho měl držet, questy budou pravidelně kontrolovány. Běžný rozsah expů za jeden příspěvek je asi 1-9. Více expů je výjimkou (např. naprosto dokonalý příspěvek, který výrazně posunuje děj, příspěvek, který vyřešil hlavní zápletku příběhu, atp.).
    2. Při boji v questech nedostávají hráči za zabité nepřátele a nestvůry žádné bonusové expy. Hodnotí se pouze kvalita a nápaditost příspěvků.
    3. PJ je povinen expovat všechny dosud neoexpované příspěvky od hráčů vždy při vkládání svého nového příspěvku.
    4. Při rozhodování o výši expů za příspěvek by se měl zohlednit především roleplaying, dále pak správně hrané přesvědčení, čtivost a zábavnost, posun v ději, stylistiku, přiměřenou délku atp.
    5. Za každý příspěvek, který se vztahuje k vlastnímu příběhu, přísluší hráči alespoň jeden exp (s výjímkou popsanou v následujícím bodu). Za organizační a jiné podobné příspěvky pak nepřísluší expy žádné.
    6. Maximální počet příspěvků PJ (s výjimkou šeptání) je dva denně. Hráčům je každý den rovněž možné udělit expy nejvíce za dva nejlepší příspěvky (v okamžiku expování), všechny ostatní nesmějí být ohodnoceny expy žádnými.
    7. V případě několika příspěvků od jednoho hráče, které následují bezprostředně za sebou (tj. nejsou proloženy žádným hráčským ani PJ příspěvkem), se tyto z hlediska expování považují za jeden.
  4. Výcviky PJ
    1. Na výcvik na PJ se může přihlásit každý, kdo u svých postav získal alespoň 100 expů. Těchto 100 expů může být odpuštěno v případě, že dotyčný vede kvalitní neoficiální quest (popřípadě quest na jiném herním portále, od něhož je schopen doložit funkční odkaz, zálohu či ho jinak veřejně zpřístupnit k nahlédnutí). O tom, zda bude podmínka 100 expů odpuštěna, rozhoduje hlasování PJ.
    2. Před zařazením do fronty na výcvik musí uchazeč projít testem z těchto pravidel, z pravopisu a stylistiky a z pravidel DrD. Pokud tímto testem neprojde, je jeho neúspěch zaznamenán a o další vypracování testu se může pokusit až po dalších 100 expech nasbíraných od neúspěšného pokusu.
    3. Z fronty na výcvik si dle vlastního uvážení vybírají kandidáty zkušení PJ označení symbolem cvičitel, kteří pak hráče provedou výcvikovým questem. Musí ho naučit zejména správný přístup k hráčům, plánování a vedení příběhu, technické věci (práce s vývěskou), probrat expování, jednotlivá přesvědčení, šeptání, vhodné formátování a srozumitelnost příspěvků, časté chyby (hraní za hráče) a na koho se obracet s dotazem.
    4. Cvičenec i cvičitel by měli odepisovat nejdéle 5 dnů po příspěvku toho druhého. Při delší nepřitomnosti jednoho či druhého se sluší omluva.
    5. V případě neomluvené neaktivity vycvičované osoby delší než 3 týdny bude výcvik prohlášen za neúspěšný. Omluvená neaktivita je tolerována pouze do jednoho měsíce - s výjimkou prázdnin, vážné nemoci, či jiného podobného objektivního důvodu.
    6. V případě neúspěšného výcviku je tento nepodařený pokus zaznamenán. Uchazeč se může znovu přihlásit na výcvik až tehdy, nastřádá-li u svých postav dalších 300 expů. Nový výcvik pak nemůže vést týž cvičitel, který hráče vedl výcvikem prvním, neúspěšným.
    7. Pokud je cvičitel s cvičencem spokojený, ukončí výcvikový quest (resp. poprosí o to příslušného admina), nový PJ dostane modrou kostičku a svůj vlastní oficiální quest. Tím však výcvik ještě nekončí. Během prvního měsíce je nový PJ pod přísným dohledem svého cvičitele, řeší s ním problémy, na které narazí atp. Po uplynutí tohoto měsíce dostane nový PJ na návrh cvičitele buď zelenou kostičku, zůstane ve výcviku (výcvik není považován za neúspěšný, jen je prodloužen) anebo je jeho výcvik definitivně prohlášen neúspěšným.
  5. Cvičitelé
    1. Každý oficiální PJ, který uspěšně absolvoval výcvik (čili získal status GD) před dobou delší než 6 měsíců, může požádat o to, stát se cvičitelem. Takový PJ se stane "Cvičitelem ve zkušební době" neboli "Adeptem" a bude mu adminem přes PJ přidělen některý z ověřených cvičitelů jako dohled.
    2. Adeptovi bude založen výcvikový quest pro PJ, kterého si spolu se zkušenějším cvičitelem vybere z výcvikové fronty. Dohlížející cvičitel hodnotí práci adepta, radí mu a pomáhá. V případě, že adept výcvik hrubě nezvládá, je dohlížející cvičitel připraven výcvik dokončit.
    3. Po skončení výcviku dohlížející cvičitel adepta na post cvičitele doporučí, nedoporučí, popř. požádá o druhý výcvik (po tom už je třeba každopádně rozhodnout). Vlastní rozhodnutí ale provedou všichni cvičitelé hlasováním. Výsledek jejich rozhodnutí je zaznamenán do PJ záznamů adepta.
    4. Neúspěšný pokus o získání statusu cvičitele je možné opakovat nejdříve po dalších 6 měsících, a to pouze na doporučení alespoň jednoho cvičitele. Při tomto opakovaném pokusu musí být dohlížejícím cvičitelem někdo jiný, než při pokusu prvním.
    5. Cvičiteli, který v posledním roce nevedl žádný výcvik ani nedohlížel na žádného adepta, přestože se taková možnost naskytla, je cvičitelský status odebrán. Při jeho zájmu cvičitelský status obnovit, se s ním zachází stejně, jako by nikdy žádný výcvik nevedl (tj. musí znovu vést výcvik pod dohledem). Výjimku z tohoto pravidla tvoří letní prázdniny, kdy se nutná doba přiměřeně prodlužuje.
  6. Dohlížení
    1. Každý oficiální PJ má svého dohližitele, kterým je jiný AKTIVNÍ PJ kostky stejné, nebo vyšší barvy.
    2. Dohlížející PJ prochází questy a příslušná questová fóra svého svěřence, kontroluje vedení příběhu, expování, aktivitu, chování vůči hráčům a dodržování PJ pravidel obecně. Jeho povinností je upozornit PJ v případě, kdy se dopustí chyby v kterémkoliv z výše uvedených případů. Pokud PJ nezajistí nápravu, je dohližitel toto povinnen oznámit na příslušných PJ fórech, kde se rozhodne o dalším postupu.
    3. Prvním dohližitelem PJ je vždy jeho cvičitel a to minimálně do doby, než daný PJ dostane status GD.
    4. Změna dohližitele je možná buďto po oboustrané domluvě mezi starým a novým dohližitelem, nebo v případě neaktivity či nezájmu starého dohližitele přímým zásahem adminů přes PJ. I v tomto případě musí nový dohližitel se změnou souhlasit.
  7. Statusy PJ
    1. Šedá kostka značí neoficiálního PJ. Takový uživatel ještě neprošel úspěšně ani základním výcvikem pod vedením cvičitele. Vznik a zánik tohoto statusu je přímo závislý na existenci jím vedeného questu. Z těchto pravidel se na něj v přiměřené míře vztahují pouze body sekce 2. (Neoficiální PJ tedy nemá svého dohlížitele, nemůže expovat příspěvky, nevztahují se na něj omezení rychlosti, nehlasuje ani nemá přístup na fóra oficiálních PJ atd.)
    2. Modrá a zelená kostička jsou označení PJ, která jsou přidělována během výcviku. Modrá značí PJe, který má za sebou základní výcvik, ale narozdíl od GD ještě neprošel poslední částí zkoušky - vedením vlastního questu pod dohledem svého cvičitele.
    3. Na návrh jakéhokoli PJ, který je vlastníkem minimálně GD, může být PJ vlastnící zelenou kostičku povýšen a obdržet kostičku žlutou. Podmínkou je velice kvalitní vedení questů po dobu minimálně 3 měsíců, kladné hodnocení hráčů a úspěšné PJ hlasování.Vodítkem pro posouzení kvality hry PJe je ukázkový quest (V přípravě...)
    4. Těm několika skutečně nejlepším PJ se může podařit získat kostičku červenou. Podmínkou je kostička žlutá, skvělé vedení svěřených questů, velice kladné hodnocení hráčů a admin obce. O povýšení opět rozhodne standardní PJ hlasování.Vodítkem pro posouzení kvality je ukázkový quest (V přípravě...)
    5. Status PJ může být snížen nebo odebrán v případě špatné hry, neomluvené neaktivity či prohřeškům proti pravidlům. Návrh na odebrání statusu PJ musí být podán srozumitelně a musí být podepřen konkrétními důkazy.
    6. Je-li některý z PJ navrhnut na odebrání/snížení statusu, musí být tento o dané skutečnosti spraven ještě před zahájením hlasování. Taktéž musí být seznámen se všemi proti němu předloženými důkazy. Následně je mu ponechána lhůta sedmi dnů, ve které má právo sepsat svou obhajobu. Tato bude zveřejněna při zahájení samotného hlasování. Za tyto náležitosti zodpovídají admini přes PJ.
    7. V případě odebrání PJ statusu je možné o jeho znovupřidělení zažádat nejdříve po 3 měsících. Rozhoduje se ve standardním hlasování. Znovupřidělit lze maximálně status GD, nikdy ne vyšší.
    8. PJ, který nevede žádný quest, výcvik ani na žádný výcvik nedohlíží, dostane příznak NEAKTIVNÍ. Neaktivní PJ pak každých 6 měsíců ztrácí automaticky jeden status, až do změny příznaku na aktivní nebo úplného odebrání "kostičky".
  8. Hlasování PJ
    1. Hlasování bude vyhlášeno na fóru příslušného statusu, kde také proběhne. Vyhlášení musí být provedeno způsobem, který neumožňuje jeho přehlédnutí. Vyhlašovaná otázka musí být srozumitelná, aby nemohlo dojít k nedorozumění.
    2. Hlasování se zúčastňují vždy pouze aktivní PJ.
    3. Hlasují vždy PJ s kostičkou stejné nebo vyšší barvy, které se problém týká. Tj. o odpuštění 100 expů neoficiálního PJe hlasují všichni oficiální PJ, o povýšení žluté kostičky na červenou všichni YD a RD atp. Hlasování týkající se cvičitelů či výcviků se pak zúčastňují vždy pouze cvičitelé, a to bez ohledu na barvu kostičky.
    4. Návrh je přijat, hlasuje-li pro něj nadpoloviční většina skutečně hlasujících (ti, kteří se zdrželi, se nepočítají). Ve chvíli, kdy jasné, že návrh této hranice musí dosáhnout / nemůže dosáhnout, je možné hlasování předčasně ukončit.
    5. Standardní doba hlasování je 7 dní od doby jeho vyhlášení. Po uplynutí této doby se hlasy všech ostatních PJ počítají jako 'Zdržuji se hlasování'. Hlasování vyhodnocuje a vyhlašuje vždy admin přes PJ.
    6. Není-li uvedeno jinak, může být jedno konkrétní hlasování zopakováno nejdříve po 2 měsících od ukončení posledního. Výjimku z tohoto pravidla mohou povolit admini přes PJ v případě, kdy došlo k výrazné změně skutečnosti, která byla předmětem hlasování.
  9. Ostatní
    1. Všichni PJ by měli procházet questy ostatních. BD a GD kvůli tomu, aby se něčemu přiučili, YD a RD proto, aby ostatní questy kontrolovali a pomohli udržet jejich kvalitu.
    2. Ve všech ostatních případech, které v těchto pravidlech nejsou popsány, rozhoduje názor adminů přes PJ.

by DonSimon, Ferro_the_King & Angeluss, verze 2.1