|
Za posledních pár let nám počty RPG systému stoupnuly tak, že pojmout všechno je nemožné. Na druhou stranu je konečně možné najít si pro sebe opravdu příjemný systém, který vám skutečně může zlepšit hraní. Podpořit jej.
Vybírat systém se dá dle různých hledisek. Podle žánru, podle toho, kolik na jeho odehraní máte času, podle počtu postav, podle toho, zda chce někdo vůbec PJovat či ne, atd.
Už dávno tedy nevede DnDýčko ani Drdko. V české republice jsme si ještě přilepšili o Střepy Snů, Příběhy Impéria a Dračí Doupě 2.
Nejlepší první pomocí je www.rpgforum.cz, další pomocí je jít a zeptat se někoho s větším přehledem. Tak jako tak je konečné rozhodnutí na vás.
Online vs. Realita. První problém je, že tyhle systémy nejsou stavěné na online hraní a je to na nich, bohužel, znát. Většina mysteriózních systémů, Indies* a her bez PJe (třeba Polaris. Je jeden hrdina a hráči hrají jeho ívl ego, hodný ego a další dva hráči hrají za nějaká CP a svět – střílím teď od boku, protože si přesně ten princip nevybavuji, ale je to pro 4 hráče). Online způsob je ale možný na nějaké systémy +- násilně naroubovat a oni se dají. Tak třeba DrD a World of Darkness. A určitě jich je víc, ale já na herních servršerech viděla hlavně tyhle. Myslím si, že je to hlavně popularitou systémů a tím, že už existují i odlehčené verze a tyhle odlehčené verze jsou hráči ochotní číst a naučit se je.
A proč vůbec systémy? Osobně je mám ráda. Člověk se neztratí, ví, že se nic neděje, protože to tak někdo chce, ale že je tam určitý prvek náhody, který se dá ovlivnit nejen dobrým popisem (ten mi sice u většiny věcí nedělá problémy, ale přeci jenom ne vždy hraji sebe. Ne vždy dané problematice rozumím. Nejsem geek, nejsem stratég a už vůbec nejsem zbraňový specialista), ale také dovednostmi a schopnostmi postavy, kdy mi PJ dopomáhá s popisem, na který nestačím. Dále systémy jsou domyšlené. Vyvíjeli je lidé, kteří tomu rozumí a dali tomu hodně času a pravděpodobně dořešili a pojali v potaz víc detailů, než já. Systém je tedy fér/nefér na všechny stejně.
A co vy a systémy? Myslíte si, že k něčemu jsou? Dokázali byste se o ně opřít? Pokud ano, tak v čem? Četli jste nějaký, máte nějaký doma? Snažíte se sledovat trendy? Jaké styly hraní preferujete a kde berete inspiraci?
Přeci jenom jsem už tady viděla hodně anime věcí, věcí inspirovaných knihami… ale tak třeba na anime pravidla jsou. :o) Já je tedy nehrála, ale Dyrim mi o nich říkala.
Pokud tady někdo ode mě čeká, že začnu mluvit o jednotlivých systémech… hm.. znám jich docela hodně a nechce se mi vnucovat, takže… na závěr vypíšu systémy, co jsem držela v ruce, a kdyby o nějaký z nich byl zájem, tak napište a já dodám info. :o)
Dračí Doupě, Dračí Doupě 2, FATE, Příběhy Impéria, World of Darkness – the Fallen, WoD - Changelings, WoD - Werewolf, Cult of Cthulhu, Dont rest your head, Můj život s pánem, Shadowrun, WuShu
*Indies - odvozeno od anglického slova "independent" tzv. nezávislé hry, jedná se o hry, které nejsou na takové to mnohaleté vydržování si postav. Tedy postavy nejsou promýšlené do detailů, ale za určitým účelem. Indies jsou většinou krátkodobé hry s pravidly většinou v rozmezí cca 4-20 A4.
|