|
PŘESVĚDČENÍ
Už dlouho mě trochu udivuje, jak moc se názory některých lidí odsunuly od toho, co je psáno v DrD knihách. Na slova o ZkD jako „čestný, pravdomluvný, spravedlivý, nelže“ zapomněli a nahradili je jiným – fanatik.
Dal sem si trochu práci, něco přečetl a napsal pár řádek. Pokud to někdo opravdu přečte a eště mu zbude síla na otázky, postřehy, opravy a podobně, havran je k dispozici.
Tááákže:
Jak to vidí George
Otázka: Jak správně zařadit přesvědčení do hry?
1) Co je to vlastně přesvědčení podle DrD (verze 1.6):
Sami autoři ho nazývají „pouze značně symbolické“
A jako důvod proč ho zařadit do hry jsem z knížky vyčetl a totok:
Psychycké vlastnosti musí být v pravidlech DrD nějak číselně vyjádřeny, protože některá kouzla, alchymistické výrobky apod. s nimi počítají.
Dále je uvedeno pět přesvědčení a ke každému z nich připsány vlastnosti, které pod něj spadají.
2) výběr přesvědčení
Aby vaše postava měla charakter stoprocentně podle svého přesvědčení, byl by postup takový, že by jste si nejdřív zvolili přesvědčení, vypsali vlastnosti, které jsou mu přisuzovali a z nich si vybrali ty, které se vám hodí do krámu.
Lepší způsob je vybrat si nejdříve vlastnosti a až podle nich přesvědčení, které by na ně nejlépe pasovalo.
Příklad: Můj trpasličí zloděj je velmi arogantní, kohokoliv kdo není trpaslík bezdůvodně uráží a posmívá se mu. Při dělení kořisti si netolerantně snaží ukousnout největší kus, nemluvě o množství pokladů, které sám našel a neřekl o něm přátelům.V souboji s nepřáteli se chová přehnaně brutálně, doráží zajatce a podle nálady konzumuje jejich srdce či jiné orgány. Nejraději pobíjí hobity, poněvadž mu připomínají děti a podobně piští.
Přeci jenom, můj zloděj podědil i něco z trpasličí hrdosti, bojuje jen s bandity a podobnou verbeží a pokud je nějaký z jeho spolubojovníků vážně ohrožen, neváhá nasadit svůj život, aby zachránil ten jeho. Také by nikdy své spolubojovníky nezradil, raději by bojoval do posledního dechu.
Jaké přesvědčení by mu mělo být přiřazeno? (naschvál jsem namíchal vlastnosti ZmZ a ZmD)
Zákonné dobro? Pochybuji že by zákonně dobrá postava okrádala družinu o peníze.
Zmatené dobro? Pochybuji že by zmateně dobrá postava bezdůvodně mučila zajatce.
Neutrál? V popisu neutrálu je zmíněno, že tyto postavy většinou obětují VŠE pro peníze
A pro záchranu vlastního života. Takže taky ne.
Zmatené zlo? Pochybuji že by zmateně zlá postava obětovala svůj život pro přátele.
Zákonně zlá? Blbost.
Tak, trpaslík je nezařaditelný.. co teď s ním? Bude to mít nějaký vliv na hru? Ne, tedy alespoň do té doby, než na něj někdo nesešle kouzlo „Zraň všechny zlé bytosti za 3k6 životů“.
A teď se dostáváme k tomu, proč tu přesvědčení jsou! Jen a pouze kvůli těmto kouzlům a schopnostem!
Pokud tedy nechcete hrát s podobnými prvky, nemusíte přesvědčení vůbec volit. Pokud s nimi hrát chcete, pak podle svého cítění postavu zařaďte. Trpaslík z předchozího příkladu by ode mě dostal Zmatené zlo, přičemž by tato ZmZ „cedulka“ neměla na jeho hraní pražádný význam. Řídil bych se jen daným charakterem.
3) Paladinský komplex:
U mnoha hráčů zdegenerovala představa zákonného dobra v naprostého fanatika. Ale zákonný nerovná se fanatik! Podle pravidel ZkD MOHOU sloužit dobru až fanaticky. Nikoliv musí.
Představme si, že je ve světě nějaká brána zla. Za ní je schovaný ultradémon, který jednou za tisíc let má šanci vyběhnout na svět. Naštěstí se každé jedno milénium najde banda hodných hrdinů, kteří mu chtějí zatnout tipec.
Dejme tomu že to letos budou tito:
Člověk paladin ZkD
Elf druid ZkD
Trpasličí mág ZkD
Hobití zlodějka ZkD
Hrdinové hrdinně naběhnou na ultradémona, namlátí mu, zapečetí bránu a najednou ejhle. Dostanou možnost, že pokud obětují své životy, mohou bránu zapečetit navěky. Ultradémon už nebude mít nikdy šanci.
Hodně lidí na DA by řeklo, že ZkD postava by se obětovala. Dle mého názoru, utvořeném na pravidlech je to blbost, zde záleží na charakteru, ne na nálepce ZkD.
Ano, paladinskej řekne: Johoho, naše životy jsou ve srovnání s životy milionů nicotné, obětujem se a svět už nikdy nebude v takovém ohrožení. V podstatě má pravdu a, co je hlavní, zachoval se podle svého přesvědčení.
Další druid. Ten se s paladinskou myšlenkou ztotožní. Aby zabránil ultradémonovi v průniku do světa, klidně by svůj život položil, ale jen svůj. Ostatní by do toho zatahovat nechtěl. Také správně zahrané přesvědčení.
Do třetice mág. Tomu už se do toho moc nechce. Kdyby ale byl postaven před volbu
přežiješ-vyleze nebo umřeš-nevyleze, volil by to druhé. I toto přesvědčení by se zařadilo jako zákonné.
A nakonec zlodějka. Ta to okamžitě zavrhne s tím, že tisíc let je dlouhá doba a ona je ještě mladá, proč by měla zemřít? Navíc za svůj život může ještě napáchat spousty dobra. Udělalo z ní její smýšlení zmateně dobrou postavu? Jen proto že na stezce dobra nechce udělat poslední dva krůčky? Podle mě je to pořád dobře zahrané ZkD.
4) Zákonné zlo. Pořád tu píšu o dobrých postavách, tak se kouknem i na tu zábavnější stránku věci.
Hledal jsem dlouho a pečlivě. Přitom jsem se málem ztotožnil s myšlenkou, že ZkZ neexistuje.
Kdo chce vnést do světa zlo, zlo, zlo a jen zlo? Když se nad tím zamyslíte, není jich tak mnoho.
Koukneme na Belkara (oots), je to maniakální vrah, sobecký, zlý a podlý. Ale myslí hlavně na sebe, ne na to, aby vnesl do světa zlo.
Další třeba Richard z Looking for Group. Totální magor zabíjející všechno včetně malých roztomilých králíčků a štěňat. „Vidíte manželku? Já vidím vdovu.“
Ale nedělá to proto, aby do světa vnesl co nejvíce zla, on se tak chová z nudy – tedy myslí zase jen na sebe.
Adolf Hitler (druhá velká válka): Ha, teď už se všici třesou že to už konečně bude ZkZ postava. Zmetek největšího kalibru, manipulátor, nechával vraždit židy v plynu a dělal další nelidské zločiny. Vysloužil si přezdívku Antikrist (Napoleon taky, mimojiné).
Ale dělal to, aby vnesl do světa zlo? Ne, on obětoval svůj život Německu, vytrhl ho z krize, dal svým lidem práci... Možná bych ho nechal lámat v kole, ale rozhodně bych mu nedal nálepku ZkZ.
Ta malá zlá holka z kruhu: jop, hnusná, zlá, schovávala ovladač, mrcha. ZkZ. Ona a všichni další oživlí nemrtváci a podobná hororová verbež.
Temný kněz uctívající zlé božstva: Toto je stěžejní bod Zákonného zla. Temný kněz, co se snaží vpustit do světa co nejvíce zla je snad jediná, normálně uvažující, postava, která se dá označit jako ZkZ.
Superpadouši: Děsní záporáci toužící ovládnout/zotročit svět. Taky pouze zmatení, dělají to pro sebe, ne proto, aby do světa vnesli zlo.
--- --- --- --- ---
Ale abych už moc neodbíhal,
Odpověď: Nejlépe vůbec nijak.
Osobně bych všechny koula „zraň zákonné za 3k6“ z dračáku odstranil. Tím pádem by byl odstraněn i důvod mít přesvědčení a zůstal by jen charakter.
(jop, a sou prázdniny, škola je až v Září a na pravopysné chiby mě upozorňovat nemusíte)
|