Jen čekám, kdy někdo vyrukuje s názorem, že vzhledem k tomu, že každý zdejší PJ je pouhopouhý člověk bez povolání, měla by jakákoli postava elfího kouzelníka rozřešit libovolnou herní zápletku okamžitě a spíše jen tak mimochodem mezi formulováním dvou nových metafyzikálních (to je slovo!) zákonů, a proto že je vlastně stejně zbytečné hrát
Mě kdysi v téhle souvislosti napadlo dělit každý atribut na "surový" a "detailní". Kupříkladu u obratnosti by surová obratnost spočívala například v mrštnosti a hbitosti, zatímco ta detailní by obsahovala například uměleckou zručnost. U inteligence by pak surová inteligennce byla schopnost myslet jako taková, ta detailní by pak zastupovala schopnost logiky, složitých úvah, řešení hlavolamů a tak dále.
Ono je to právě v tom že inteligence se pak bere jako schopnost vymýšlet a spojovat různé souvislosti dohromady.
Moudrost je pak schopnost proud těhle myšlenek ovládat. Zdravej rozum to představuje.
Jak se to vezme. Brát se to tak může ale jak potom odlišíš toho mudrce od génia? x)
Chybí atribut no. A bez něj se to dá brát jen jako součást povahy.
Bizarro: tohle některý systémy řešili rozdělením atributu inteligence na inteligenci a moudrost.
Takže vysokoškolskej profesor kterej je roztržitej a zapomíná má velkou inteligenci ale menší moudrost.
A nějaký stařešina domorodého kmene má zase velikou moudrost ale menší inteligenci.
No, já myslím že by možná i to šlo. Existují třeba vědci, co mají IQ jak sviň, v hlavě jim lítají nejrůznější vzorečky, fantasie atd, ale jsou zas pro praktický život naprosto nepoužitelní, protože si pomalu neumí třeba udělat kávu. To by nebyl zas takovej problém dát dohromady ne?
Podle mě by postavy s vysokou inteligencí prostě měli dostávat od pj drobné indicie, které by hráčovi pomohli. Pak to zahrát jde alespoň trochu. Třeba velmi inteligentní postava je takovej Poirot. A u něj se to projevuje v podstě převážně tak, že si dokáže spoustu věcí odvodit z detailů a náznaků. A v tom by mohl PJ hráči určitě pomoct.
Těžší na zahrání jsou postavy s velmi nízkou inteligencí. Protože tam člověk opravdu musí hlídat a promýšlet a v podstatě ignorovat to co hráč ví ve svůj vlastní neprospěch. A to je v nouzových a nebezpečných situacích velice těžké.
Já tedy většinou hraji postavy s postihem za inteligenci... A aby bylo vidět, že je nehraji proto, aby byly stejně chytré jako já, ale proto, že mne baví, píši "za ně" jen myšlenky a přímou řeč (nespisovně, kostrbaté úvahy, malá slovní zásoba, časté opakování slov). Zbytek píši "sám za sebe" a svůj (snad alespoň nepatrný) bonus za inteligenci.