|
Paule, neříká to nikdo, ale tak, jak já chápu nastavení pravidel a jak bych takového kuchaře hrál já, tak pak by to byl povoláním alchymista - specializace kuchař/ochutnavač (tj. uměl by rozeznávat jedy, uměl by využívat ve svých receptech i další schopnosti povolání a tím i jiné suroviny (koření) a byl by opravdu jedním z nejlepších kuchařů, ne-li mistr nad mistry řemesla. Ale rozhodně by to nebyl obyčejný kuchař/kuchtík, pro kterýžto účel bylo ono "bez povolání" založeno.
Stejně tak lovec může být obyčejný, někde na kraji lesa, chytá králíky nebo střílí bažanty, nebo to bude pytlák, který si přilepšuje kusem masa. Nikdy ale nebude tak dobrý jako postava hraničáře se specializací na lov a stopování. Jestli mi rozumíš.
U toho lovce je to ale ještě o to složitější, že tato dovednost je natolik obvyklá a obyčejná, že vlastně ani není mezi dovednostmi, ale je to obecná činnost, kterou může dělat kterákoli postava, jen s tím, že hraničář má určité výhody při dílčích činnostech, jako třeba stopování při lovu. Klidně by to tak mohl být opět alchymista specializovaný na lov - šlo by to a byl by to úplně jiný alch než 9 z 10 ostatních a úplně jiný lovec než 9 z 10 lovců.
Ještě to zkusím nakousnout z jiné strany: Některé RP hry jsou postaveny na systému, že kdokoli může dělat cokoli a díky používání/vykonávání se to naučí. Opak, a tím je i DrD (a z něj tu stále vycházíme, i když už jen velmi zlehka), je, že každé povolání je něčím specifické a jedinečné a jeho schopnosti nemůže získat povolání jiné. I dovednosti jsou postaveny tak, aby schopnostem povolání nekonkurovali, ale maximálně je nějak podporovali či lehce doplňovaly. Tím, co tu píšeš bys šel vlastně úplně proti tomuto systému a smíchal tak dva neslučitelné.
A ještě jinak: pokud ti jde o jednu či dvě schopnosti nějakého povolání, proč si nezaložíš postavu s tím daným povoláním a nespecializuješ ji jen na právě tyto schopnosti? Specializace je přeci běžná - ve hrách i v reálu, nikde není napsáno, že bys nemohl se de facto dobrovolně vzdát rozvoje či užívání (do toho už ti vůbec nikdo nemůže kecat) některých schopností a na oplátku se s PJ klidně domluvit, že ty schopnosti, na které se postava specializuje budou na vyšší úrovni.
------------------
edit: Co mě ale napadlo teď při psaní je, že by možná byl dobrý nápad zvýhodnit ono obyčejné "bez povolání" a zohlednit to, že daná postava třeba může vykonávat nějaké řemeslo více, déle a tím i lépe, než hrdinové, kteří se pořád někde plahočí. To zvýhodnění by spočívalo ve vyšším přídělu (ať už na začátku nebo v průběhu) dovednostních bodů - postava by se tak mohla naučit více dovedností nebo se naučit jednu na nejvyšší stupeň dříve, než dobrodruzi (vycházející z některého ze základních povolání). Co vy na to?
|