|
Byla by to velká změna co do jejího potenciálu (protože nikdy nevíte, co se kdy za BZ bude možno ještě pořídit), takže neuškodí, když si ji budeme v admin Týmu ještě nějakou dobu promýšlet (alespoň za sebe tedy říkám, že si ještě nechávám v mozku prostor pro vývoj konečného názoru na věc).
V tuto chvíli vidím spíše ta PRO. Je těžké napsat více konkrétních pozitiv, která z toho vzejdou, protože to bude záležet na chování zdejších uživatelů, jakým způsobem to využijí. Ale základní princip této změny spočívá podle mě v tomhle: otevírá nové možnosti a podporuje interakci mezi uživateli.
Přečetl jsem si důkladně celou diskuzi. Vypíchnu zde několik vět od vás, které jsou v souladu s tím, jak se na věc dívám i já nebo k nim mám co dodat. Vše, co zde říkám, jsou čistě mé osobní názory.
Yenn
1) nabízí možnost oživení bez nadměrných požadavků na administrátory
To slušně vystihuje dobrý potenciál téhle myšlenky – přijde mi jako velmi chytrá myšlenka, abychom dělali co nejvíce kroků k tomu, aby se tu lidi postarali o zábavu sami.
2) možnost pořádat minisoutěže a organizovat honorované aktivity, a to okamžitě, bez nutnosti čekání na schválení
Nejen samotné čekání na schválení je limitující. Je to o psychologii. Lidi si chtějí často dělat svůj a jen svůj projekt. Vidina, že jim do toho někdo bude „kecat“ (třebaže dobře a užitečně, nicméně... nevyžádaně), že jim bude říkat, kolik musí být výhra za první místo, kdy to má zahájit, jakým systémem má rozhodnout o vítězi, kolikačlenou porotu musí sestavit... to vše ho může odradit od první akce – oslovení administrátora.
Nemusí tak vždy proběhnout soutěž, která by se nám líbila, může se při ní možná spíš někdo pohádat, může být hůře technicky zajištěná co do prezentace jednotlivých soutěžních příspěvků, ale pořád to vyvine tu aktivitu a život. A nemusí ty odměny brát ze svého. Může třeba vymyslet soutěž, kde každý, kdo se jí chce účastnit, pošle 5 BZ s tím, že se předem ustanoví odměny třeba na 50%, 30% a 20% z celkového vkladu soutěžících pro první tři místa. Když někdo bude dělat soutěže špatné s netransparentními hodnoceními apod., prostě ztratí důvěru DA komunity.
3) umožní osobní odměny za BZ, to umožní ocenit a podpořit to, co uživatel u někoho oceňuje (například to hráčům questu umožní složit se svému vypravěči, když usoudí, že si to zaslouží, na questový obrázek navíc)
To je dle mého názoru převážně dobrá věc a krásný příklad toho, co bude mít spíše pozitivní dopad. Ano, jistě... napadne mě dost nepěkných příkladů (uplácení pro potřeby odhlasování kohokoli a čehokoli, zneužívání něčí důvěřivosti a vyloudění BZ, kupování si dobrých známek za dílo, za hlas v soutěži, za vyzrazení „tajné“ informace přístupné jen někomu apod.), které mě od toho kroku odrazují, ale zároveň i dost pěkných (odměna lidem za práci, která je jinak neoceněná – programátoři, admini :D, knihovníci, vypravěči – nejen ti oficiální!, hráči – tahouni, hráči – urovnávači konfliktů, iniciativní uživatelé se skvělými nápady, organizátoři soutěží, tvůrci SQ, korektoři, organizátoři srazů... vymyslete další ;)
Guner
1) Ja si ich hádžem na svoju hlavnú postavu a vždy ma poteší keď postúpi o jeden level, môžem mu pridať dovednosti atď. (Aj tak na tie veci nikto nehrá, takže nezískavam žiadnu praktickú výhodu, ale robí mi to radosť tak kde je problém?)
Tohle prohlášení přesně poukazuje na další věc. Někomu může vadit, že někteří uživatelé můžou mít pak příliš velkou výhodu oproti ostatním co do naexpování si vlastní postavy. To podle mě ale vlastně nevadí. Vysvětlím. Tím, že máte na DA postavě více expů vás dle mého pohledu nijak významně nezvýhodňuje vůči ostatním. Jak bylo řečeno, stejně se na to zde nehraje. Není tu žádný worldquest, kde by to hrálo roli. Pokud vím, tak v questech stejně více rozhoduje o úspěších a neúspěších vaší postavy jakási vypravěčova představa o vaší postavě (a někdy i to, jaký herní zážitek vám chce právě zprostředkovat ;) ), na skutečný level postavy a naklikané dovednosti se v první řadě nehledí. Toť můj názor. Na výsledek v Malých hrách, Velkých hrách ani jiných to také nemá vliv. Tam se totiž započítávají jen expy přímo přidělené ofic. PJ.
Stručněji – expení vlastní postavy není v současném nastavení DA tak zcela hra o soupeření - multiplayer, ale spíše jakýsi singleplayer. Získání nových dovedností mnohým zprostředkuje pozitivní herní zážitek, ovšem ne za cenu zprostředkování špatného těm ostatním (s výjimkou těch, kteří tohle stále ještě nepochopili).
Harrieta
k těm soutěžím za BZ, kdyby se toho někdo ujal, tak prosím, ne jenom pro kulty
Jestli jsem správně Harrietu pochopil, tak s tímhle také souhlasím. Abych řekl pravdu, mám asi radši soutěže, kde vítězí jedinci, kteří udělali tu práci. Jak to říct? Hmm, radši bych, aby výhra v mezikultovních soutěžích závisela více na něčem jiném, než na prosté statistice.
Kanyapi
Když se nad tím zamyslíš, zjistíš, že jsi umožnil osobám, které jsou zvyklé na to, že jim pořád někdo něco diktuje, aby samy tvůrčím způsobem zacházely se svým životem, a může to vygenerovat zajímavé (pozitivní) výstupy.
Opět moc pěkně napsán ten potenciál téhle změny. Vím, je to tak obecně napsané, že vám to může připadat jako „nic“, ale jde jen o to si umět představit možné důsledky.
Rohi
1) debata sa robí tak, že jedna strana vezme argumenty za a druhá argumenty proti a snažia sa navzájom presvedčiť v debate. To nie je možné, ak sa niekto zakope a odmietne ustúpiť o krok
To zde jen vypichuji, jako vzor pro všechy účastněné téhle diskuze.
2) treba upraviť kulty, treba zmeniť systém využiteľnosti BZ pre užívateľov a potom by som uvažoval o takto radikálnom kroku, so všetkým, čo to prinesie.
O kultech jsme toho v admin týmu probrali už hodně a mám pocit, že jsme se nakonec i dohodli na některých změnách. Ještě je to ale ve fázi rozhodování „kdo bude mít čas to naprogramovat“. Teprve, až se jasně přehoupneme přes tento bod, řekli bychom vám pak, co chystáme. :) O větší využitelnosti BZ také přemýšlíme, ale myslím, že absence dalšího využití nebrání bavení se o téhle myšlence.
Chriss
1) O co mi jde - jde hlavně o to, že BZ jsou pro mě něco jako odměna. Odměna uživateli od DA. Hádanky, soutěže a další způsoby, jak se k nim dostat. Uživatel se o ně musí nějak zasloužit. Být na DA aktivní, snažit se prodrat (umírajícím) davem a být vidět. Podporuje to soutěživost a když se takový člověk snaží, tak by si měl svou odměnu i užít.
Chápu, co hájíš, a že to je správná věc, kterou hájíš. Stručně řečeno, myslím si, že tenhle prvek se neztratí. Vysvětluji to více níže v odstavci o přeposílání BZ z laskavosti. Jen bych rád podotknul, že když už to někdo dobrovolně dělá, tak to dělá protože chce, čili i to bych zařadil mezi „úžívání si své odměny“, přestože chápu, jak jsi to myslel.
2) Přesun BZ na expy postav.
Tak tohle se dá řešit i nezávisle na tomhle aktuálním nápadu. Osobně si myslím, že to za tohoto stavu nevadí, že tu taková možnost je. Vysvětleno v reakci na Gunera.
3) Nic není zadarmo, a právě ono přeposílání by ono zadarmo poskytlo víceméně všem. Což už, jak snad jde pochopit, by bylo proti tomu, co by bylo dobré na DA vidět. Aktivitu. Zájem. A v neposlední řadě zábavu... mě ale zábavné přeposílání odměn někoho jiného na mě moc zábavné nepřijde.
Tady je otázkou, co si představit pod pojmem „zadarmo“. Ano, někdo si možná nějaké ty BZ „vyžebrá“ od někoho jen tak, že by je měl rád a ten druhý je na nic nepotřebuje. Ale spíše si myslím, že nikdo nebude chtít dávat někomu druhému BZ jen tak bezdůvodně a často to podle mě bude za nějakou formu aktivity.
Otázka k zamyšlení... není lepší, aby BZ nakonec skončily tam, kde budou nějak využity, než tam, kde by ležely mrtvé?
Kibe:
1) copak by člověk nemusel projevit zájem a aktivitu, aby ho chtěli ostatní hráči obdarovat?
To si přesně myslím. Ve většině případů to tak podle mě bude. Už jen z lidské přirozenosti.
Několik dodatků:
PJ test – Zde by mělo být ošetřeno, aby se započítávaly jen expy z questů. Kdyby ne, tak to ještě můžeme ošetřit. Ačkoli i kdyby tomu tak nebylo, nebral bych to jako něco tak hrozně špatného, vzhledem k počtu dalších dostatečně prověřovacích kroků.
Soutěže Velká hra, Malá hra, O Největšího hrdinu DA – Do každé z těchto soutěží se započítávají jen ty expy, které byly získány z questů.
Přeposílání BZ z laskavosti – Především podle mě nebude v takové míře, abychom se toho měli bát natolik, abychom kvůli tomu celou myšlenku zavrhovali. Už jen proto, že to bude jednorázová záležitost, ale ty další BZ si zas budeme muset „vydělat prací pro DA“ (což v některých případech tak docela nesedí tomu výrazu – uhodnutí hádanky např.). Navíc pochybuji, že se moc lidí bude zbavovat svých BZ jen tak „zadarmo“ (jak jsem již napsal výše).
Fakt, že s odměnou od DA můžeš naložit více způsoby (investovat do někoho, do nějakého projektu apod.) tu samotnou odměnu dělá ještě atraktivnější. Abys mohl nejdřív ty body „zadarmo dostat“, musí je stejně nakonec někdo na počátku toho řetězce „vydělat“.
Ano, z krátkodobého hlediska lze souhlasit, že se možná v první fázi uvolní nějaký pool „nevyužitých BZ“ od kamarádů, ale v dalších fázích... už se budou muset zase vydělávat. Proto si myslím, že to nejde proti principu „motivace pro lidi, aby dělali na DA proaktivní činnost“. Ne z dlouhodobého hlediska.
Obecně vzato vidím „PROTI“ v tom, že distribuce a způsob získávání BZ najednou již nebude JEN v moudré režii admin týmu a pod naší absolutní kontrolou (což myslím i částečně vážně, protože dosavadní stav často slouží i jako jakási ochrana uživatelů co do spravedlivosti vyhodnocení soutěží, zajištění technického zázemí, lepší vyváženosti různých odvětví DA apod.). Na druhou stranu, pokud podstoupíme to riziko, vidím PRO v tom, že lidi budou mít více prostředků k dosažení zábavy a obecně života na DA.
|