Duší celkem: 899
Přítomných duší: 3
V krčmách: 2

      ### Můj vlastní svět ###
      Rady pro začínající PJe

      Správcem tohoto fóra je: Townie

      Vyhledávání:

         Townie
        19:39:47  25. listopadu 2013
           Děkuji Hrunovi za svěřenou důvěru a prostory k debatám. Abychom tu tedy nelenili, nabízím vám všem, kteří toto fórum neuzamkli mezi těmi neviditelnými, několik témat na začátek. Opět bude platit totéž, co platilo po celou dobu. Není třeba omezovat se čistě na dané téma, jakýkoliv dotaz bude vítán, ať už rozproudí sáhodlouhou debatu, či bude zodpovězen snadno.

      Témata:
      1. Tvorba Questu I - Název, žánr, prostředí, doba.
      2. Tvorba Questu II - Zápletka, okolní postavy, vedlejší linky.
      3. Tvorba Questu III - Nábor, výběr postav, příprava na začátky.
      4. NPC postavy - Kolik a jaké?
      5. Konflikt ve jménu Questu?
      6. Cesta k barevné kostičce - Jak, proč, co za to?
      7. Oblíbený Quest - Který a proč?
      8. Psaní příspěvků - Pevná vize či průběžný vývoj?

      Další témata:
      Questové žánry - Věrnost klasice či víra v novince?
      Questové žánry II - Známá myšlenka, zajímavá myšlenka.
      Nástrahy PJingu - Smrt hráčské postavy
      Nástrahy PJingu - Reakce prostředí a boj o realističnost
      Perspektivy PJingu - Úplné změny samotné koncepce

      Tučně označené téma bude aktuálně probíráno.
      Kurzívou označené téma bude už probrané a uzavřené.

      Každý s námětem na téma či zvídavou otázkou se může projevit, tiše doufám, že vás bude minimálně tolik, co doposud, ať pořád udržíme nějakou živost a aktuálnost.
      Obnovit <<  21  >>

       
        Regisek
        21:20:57  22. srpna 2012
      Guner:
      jasně, všechny postavy kolem jsou NPCčka (a ve světě být musí), ale takhle otázka nestála... Otázka zní (cituji): "Přidat k družině hráčů nějakou vedoucí NPC (jakéhosi průvodce), za kterou bude hrát PJ, nebo je nechat víceméně svobodně volit svou cestu bez přítomnosti cizí NPC?"

      Ad otázka "je hráč hrdina"? Ve světě se odehrává spousta věcí (které zajímají GM), ale hráče zajímá hlavně jejich linie. A v té jsou hrdinové. Co na tom, že do úplného zapadákova, kam nikdo nepůjde, umístil GM ultranabušeného borce, který by si podal celou družinku. To nás nezajímá. To jsou důležité věci, o kterých se můžou bavit NPCčka po hospodách, budou opěvovat jejich hrdinské kousky, ale až tahle mezihra skončí, bude to zase o hráčích, kteří pravděpodobně nedokáží ani polovinu z toho, co běžně zvládají NPCčka, ale budou to oni, o kom budete společně vyprávět//psát (jejich) příběh. V tomhle ohledu, v ohledu toho, že se jedná o ústřední postavy (míru jejich skillů a nabušených atributů sem nepleťme) to jsou hrdinové.
      I kdyby to měl být příběh o tom, jak čumí na to, že Jelimánek z Nemanic je krutopřísný hustoborec, pořád to bude příběh o tom, jak ONI čumí, obdivují, padají do mdlob, kupují mu pivo, touží se s ním vyspat, fandí mu, chtějí mít doma jeho meč, slečny třeba jeho dítě a mnozí další pak jeho skalp...


       
         Guner
        20:04:49  22. srpna 2012
      Regisek: poviem ti to čo ma naučil môj úplne prvý PJ, keď som si myslel to isté čo ty, že hráči sú hrdinami v hre. Naučil ma že nie všetko čo sa vo svete a v hre deje je určené pre postavy hráčskych hrdinov, niektoré veci sú práve pre NPC hrdinov a ostatný majú len čumieť. (hlavne na nízkych leveloch)

      NPC alias non-playable character v queste byť musí a musí ich byť veľa, veď aj sedlák ktorého stretnú na lúke z kravov je NPC postava. (ale chcel by som vidieť quest kde by nikto nepoužíval žiadne NPC a boli tam len postavy, to by asi zábavné nebolo (dlho))

      Ak má PJ nalinkované dobrodružstvo a už vopred vie čo chce, je jasné že je lepšie používať tieto "sprievodcovské" NPC na udržanie linky, alebo na udržanie života postáv. Ale ja osobne radšej vytváram linku podľa rozhodnutí postáv nelinkujem dopredu, pretože aj tak sa to zmení. Svet sa hýbe ďalej tak akoby sa hýbal ale rozhodnutia postáv do neho zasahujú. Ale sprievodcovské NPC občas použiť treba :)


       
        Regisek
        17:29:53  22. srpna 2012
      NPC není k zahození, zvláště ve chvílích, kdy potřebujete hráčům vysvětlit, jak ten váš systém funguje a co si ještě můžou dovolit a co ne (pěkně názorně). Jen je potřeba dobře vycítit, kdy by mělo NPC odejít. Protože, ať se vám to líbí nebo ne, v dobrodružství jsou za "hrdiny" hráči. Není na škodu, když svoji první akci absolvují jako špinaví asistenti velkých hrdinů, kdy na ně vyjde akorát hlídání za rohem (ale ta akce//lekce musí být rychlá, krátká, úderná) - ale hned další akci to musí být oni, kdo budou mít možnost "zazářit".

      Já spíš než "průvodcovská" NPC používám spíš "kontaktní" NPC - tedy taková, která z nějakého důvodu i musí hráčům poradit, trochu se o ně postarat (dlužíš mi to//tvůj otec//já jsem ti taky pomohl//...), ale v zásadě se s nimi moc vybavovat nechtěj, pouze splnit svoji minimální povinnost a zase je vyexpedovat dál.

      Zajímavým NPCčkem je "zajatec". Ten spolupracuje jen natolik, aby byl pro družinku ještě užitečný, a pokud ho GM zahraje jako dobrou podvraťáckou svini, může se mu podařit družinku prakticky zlikvidovat.

      Je spousta možností, jak okořenit průvodcovským NPCčkem hráčům hru - a víc jak polovina z nich nemusí být vedení za ručičku, ale spíš shazování z útesu a GM by se neměl těchto nástrojů hned a dobrovolně vzdávat. Jen by si měl pamatovat, že jak překořeněné jídlo prostě nechutná, tak i přeNPCčkovaná dobrodružství se budou hráčům těžce zajídat.


       
         Hulda
        15:19:42  22. srpna 2012
      Já zastávám názor, že vůdčí NPC v questu klidně může být. Samozřejmě nechám na hráčích, jak se k ní budou chovat a podle toho se s ní přizpůsobím.

      A pokud nechcete, aby je NPC vedla za ručičku celou hru, tak s ní stačí ukázat správnou cestu, naznačit, kudy by se hra mohla odvíjet dál. Toho se dá docílit tak, že NPC zemře, unesou ji, nebo něco jiného, za co se dá chytit.

      Jak mi jednou poradil Bizarro, když jsou hráči vedeni moc dlouho a moc přímočaře, často je to odradí.

      Takže vedoucí NPC je podle mě v pořádku, jen se s ní musí umět dobře hrát a nesmí hráčům "překážet".(btw. ve svém questu teď razím podobnou cestu s vedoucí NPC, jestli dobře nebo špatně nevím, ale zatím je to snad na snesitelné úrovni:))



          13:19:31  22. srpna 2012
      Osobně nemám ráda vedení za ručičku od PJe za pomoci NPC. Je to proto, že to vnímám spíše jak poslední zoufalý pokus PJe zachránit si svou vymazlenou linii. Podle mě je nejlepší prevencí pořádná historie s určenými cíli postavy. To je to, na co si PJ musí dávat pozor, pak už je víceméně pozdě. Hráč si postavu nějak zavede, nějak prožije a pak jedná podle toho. Nemluvě o tom, že to většinou nabourává logiku hry a brzdí ve vývoji strategického myšlení hráčů.

      Kde bych nějaké pomocné NPC v družinovce skousla je situace, ve které by se objevila tzv. osoba chráněná. Mladá šlechtična, které se nechce jít přes močály. Chce se jí teď odpočívat… teď vyjednávat.. s těmi vyjednávat rozhodně ne, to je pod její úroveň a DOPROVOD by si to jako měl laskavě uvědomit!
      Může se jednat ale třeba i o zkušeného assassina, který se chce dostat k oběti blíže tak, že se sám tváří jako ohrožený jedinec a tedy jako potenciální oběť. Nemluvě o tom, že si nechce plýtvat síly na nějaké hlouposti jako je sebranka v lese, medvěd a další pro něj nedůležité věci.
      Také by mi to nevadilo v případě, že družinka by byla součástí nějaké větší skupiny (ne o moc) a dobrodružství by začínalo rozepří. Postavy by byly nuceny si vybrat stranu nebo si aktivně svou stranu udělat a na základě toho by se pak odehrával další příběh. Skupina by mohla být nějakým způsobem omezená např. banda lupičů, loď, jednotka, rod. Vůdčí NPC by pak bylo logicky dosazené na svůj post samotnými postavami.

      Pokud už bych byla zoufalá, asi bych si najala přes verbíře nějakého vlčáka z řad lepších hráčů, udělala mu tvrdé podmínky pro přijetí jako je třeba naprostá loajalita k nějakému člověku/klanu, popřípadě absolutní zásadovost „ženy a děti ne“ a toho bych pak vyslala k doplnění družinky. Byla by to postava s jasným předsevzetím nebo rozkazy.


       
         Alim_Thor
        10:03:08  22. srpna 2012
      Já jsem za své působení tady ozkoušel jako Pj oboje a nakonec došel k tomu, že více méně aplikuji obojí, ale vždycky záleží na situaci.

      Hráčům se musí ponechávat dostatek prostoru, aby se necítili, že je ta NPC za sebou táhne, ale taky musí na druhou stranu hrát s tím, že ta NPC je prostě taky hrána za své RP Pjem... Pokud tedy máte poblíž nějakého velitele a vy hrajete za vojáka, je jasné, že do vás bude neustále někdo kopat, abyste zvedli tu línou prdel a pohnuli se. Jenže pozor, to vám ale nijak nebrání v tom, se vzepřít. Nelíbí se vám vedení NPC, dycky se můžete vydat jinou cestou a PJ by vám v tom neměl nijak bránit a raději vymýšlet, jak se dostanete postupně, nenásilně zpátky na tu linii, kde vás potřebuje. Případně vám vymyslet dodatkovou jinou linii. Já osobně se vůbec nebojím pokecat si s hráčem, o tom, co by si teď představoval. Přece nehrajem ten Q proto, abychom se bavili jen my tím, že hráči vyplňují námi stanovený příběh. Chceme, aby to náležitě bavilo i hráče...

      Takže, jednoduše řečeno v mých Questech se nějaké takové vůdčí NPC objevují. Je to dáno prostě charakterem, který jim je připsán, s kterým jsou stvořeny. Tyto NPC se ale zpravidla nesnaží přebít hráče, pokud se někdo schopný chytne vedení. Spíš tam jsou pak jako takoví poradci, doplnění a často pěkně rychle mizí, protože hráči se vydávají svou cestou.


       
         Dyrimka
        09:37:05  22. srpna 2012
      Já osobně nemám moc ráda vůdčí NPC postavu. Je fakt, že někdy, když to zmrzne a čeká se na hráče, toho hodně lituji, že nemám, jak je popostrčit, ale stejně. Dávám přednost tomu postavy nějak motivovat, nejen v začátku, ale i v průběhu questu, aby se samy chtěly pohnout někam dál. Až už je to zadáním nějakého úkolu anebo použitím nějaké drobnosti z jejich historie. A jako hráč to preferuji také.


       
         Silenec
        05:19:19  22. srpna 2012
      Lodka: +
      Z mého pohledu by v některých questech nějaká ta "táhnoucí" postava PJ nebyla od věci. Určitě bych dto podmínil tím, že by nebyla expovaná, maximálně pak ještě nějakou třetí stranou. Já s tím mám celkem dobré zkušenosti. Pokud quest stál a málo hráčů reagovalo, PJ měl možnost questem pohnout nejen ze své pozice, ale i z pozice postavy, což mu dávalo o dost větší možnosti


       
         Townie
        23:36:26  21. srpna 2012
      Lodko, prvně musím říci, že mi čteš myšlenky, delší dobu čekám, co se tu bude dít. Skvěle.
      Dále bych rád požádal Hruna, pokud mu to nebude vadit, zda bych mohl uvést další téma, až k tomu dojde

      Co se položené otázky týče, já sám jsem uvažoval o tom, zda ve svém questu zavést jakousi vůdčí NPC. Ani já tu nejsem kdovíjak dlouho, ale i já mám zkušenost s obojím. Myslím si, že pro takovou věc by byl nejlepší kompromis, který tak nějak používám, a to vytvořit NPC, co se skupince tu a tam "zjeví" a malinko jim napoví, vyděsí, popostrčí. Z vyšších sfér mi bylo řečeno nepsané pravidlo, že je vždy lepší skupině umělého vůdce nedávat.

      Já na to pohlížím tak, že na jednu stranu to je správné, ale je to podmíněno faktem, zda družina má schopného hráče/postavu, co má ambice a vůli na to, aby skupinu dále vedla. Jinak by se mohla celá skupina plácat na místě a odpovídat "čekám a čekám" třeba tisíckrát, tedy alespoň je to můj názor.

      Abych to tedy shrnul, řekl bych, že v tom hraje roli hlavně vnímání a charakter hráčů, podle toho bych se, jako PJ, rozhodoval.


       
         Lodka
        23:26:30  21. srpna 2012
      Mimo stanovené pořadí a vybraná témata, ale snad to bude zajímavý námět k diskuzi.

      Otázka zní: Přidat k družině hráčů nějakou vedoucí NPC (jakéhosi průvodce), za kterou bude hrát PJ, nebo je nechat víceméně svobodně volit svou cestu bez přítomnosti cizí NPC?

           Jako PJ zde nemám zkušenosti, takže to vezmu z pohledu hráče. Za svou krátkou herní kariéru tady na DA jsem se setkal s obojím.
           Nejprve se zmíním o první variantě - tedy s NPC. Pro PJ musí být taková postava určitě přínosem a usnadněním. S její pomocí může družinu vést a směřovat je za určitým cílem snadněji, než je nenápadně popostrkávat daným směrem jen s událostmi, prostředím a nahodilými kolemjdoucími. Na druhou stranu hráčům může taková postava vadit, až by se dalo říci dokonce překážet. Z vlastní zkušenosti vím, že neustálý "dohled" a hlídání, aby postavy neuhnuly z dané linie ani o krok, může způsobit, že hráč ztratí o quest zájem a jen ho odbývá.
           Druhá varianta je pro mě přesný opak. Patrně to vyžaduje zkušenějšího PJ, aby dokázal vést hru tak, jak to má v plánu, ale o to nenásilněji. Takový přístup se mi jako hráči zamlouvá mnohem více. Cítím svobodu volby, i když to tak třeba ve skutečnosti není, ale jde mi hlavně o ten pocit. Můžu se vydat jinam a třeba nějakou záhadou se vrátím zpátky k ostatním, nebo taky ne, ale výše zmiňovaná NPC vám prostě odejít nedovolí.

      Díky všem za Váš čas a případné názory a připomínky


      [1]  [2]  [3]  [4]  [5]  [6]  [7]  [8]  [9]  [10
      [11]  [12]  [13]  [14]  [15]  [16]  [17]  [18]  [19]  [20
      [21]  [22]  [23]  [24]  [25]  [26]  [27]  [28]  [29]  [30
      [31]  [32]  [33]  [34]  [35]  [36]  [37]  [38]  [39]  [40
      [41]  [42]  [43]  [44]  [45]  [46]  [47]  [48]  [49]  [50
      [51]  [52]  [53]  [54]  [55]  [56]  [57]  [58]  [59]  [60
      [61]  [62]  [63]  [64]  [65]  [66]  [67]  [68]  [69]  [70
      [71]  [72]  [73]  [74]  [75]  [76]  [77]  [78]  [79]  [80
      [81]  [82]  [83]  [84]  [85]  [86]  [87]  [88]  [89]  [90
      [91]  [92]  [93]  [94]  [95]  [96]  [97]  [98]  [99]  [100
      [101]  [102]  [103]  [104]  [105]  [106]  [107]  [108]  [109]  [110
      [111]  [112]  [113]  [114]  [115]  [116]  [117]  [118]  [119]  [120
      [121]  [122]  [123]  [124]  [125]  [126]  [127]  [128]  [129]  [130
      [131]  [132]  [133]  [134]  [135]  [136]  [137]  [138]  [139]  [140
      [141]  [142]  [143]  [144]  [145]  [146]  [147]  [148]  [149]  [150
      [151]  [152]  [153]  [154]  [155]  [156]  [157]  [158]  [159]  [160
      [161]  [162]  [163]  [164]  [165]  [166]  [167]  [168]  [169]  [170
      [171]  [172]  [173]  [174]  [175]  [176]  [177]  [178]  [179]  [180
      [181]  [182]  [183]  [184]  [185]  [186]  [187]  [188]  [189]  [190
      [191]  [192]  [193]  [194]  [195]  [196]  [197]  [198]  [199]  [200
      [201

      DrD je registrovaný produkt firmy Altar. Copyright © 2005-2024 DarkAge Team
      Přepnout na mobilní verzi webu.
      Vytištěno ze serveru DarkAge (www.darkage.cz).