Duší celkem: 1021
Přítomných duší: 16
V krčmách: 8

      Knihovna

      Krásná literatura

      FATE awaits you...
      Angeluss

      21. března 2018

       
      Před pár měsíci jsem sliboval, že se v RPG dně nebudou objevovat dlouhé příručky, protože je málokdo čte. Výjimka ovšem potvrzuje pravidlo, a proto si dnes jednu takovou představíme. Herní systém nazvaný příznačně FATE je důkazem, že cesty osudu jsou nevyzpytatelné a občas neškodí své sliby přehodnotit.

      Pokud se chceme bavit o nezávislých RPGčkách trochu vážněji, FATE je jedna z věcí, kterou nemůžeme opomenout. Patří totiž mezi základní kameny indie scény. Dost možná, že jste o FATEu už leccos zaslechli. V minulých článcích jsem ho stačil zmínit několikrát a zdaleka nejsem jediný. Na české indie scéně je FATE zhruba stejně profláknutý jako dračák v té komerční.
      A nebojte, neobjevíme další panoptikum už stokrát reprodukovaných speciálních schopností, a až pochopíte, jak se věci mají, zjistíte, že to ani s tou obsáhlostí není tak horké.

      OSUD?
      FATE je univerzální systém pravidel s velice volným pojetím a důrazem na příběhovost. Pokud si připadáte nesví, asi jako bych právě prohlásil, že „magie je manifestací svrchované metafyzické energie“, nelamte si hlavu. V příští kapitole si tuhle krkolomnou definici vysvětlíme. Tedy tu první.
      Universálních systémů je na světě spousta. Vyznačují se tím, že se neváží k žádnému hernímu světu ani žánru. Jejich pravidla jsou tedy velmi obecná (univerzální).

      Volnost nade vše
      Problémem většiny univerzálních systémů je to, že vás omezí spoustou čísel, aniž by nabídly jakýkoli herní obsah. Jinými slovy, špatný univerzální systém je to největší zlo, které mezi RPGčky můžete najít. Ne tak FATE. Mechaniky použité ve FATE jsou ze zásady neomezující. Volné. Snaží se rozvíjet představivost a neškatulkují.
      Je vám nabídnuta jedna velice obecná šablona typu „dovednost je něco, co vaše postava dokáže udělat“, přičemž rozsah i obsah dovednosti si určíte sami. Povoleno je vše od obecností jako boj po velice konkrétní definice, jako je chytání much bambusovými hůlkami. V reálné hře je samozřejmě potřeba obecnost nabízených herních prvků nějak sjednotit, jednotícím prvkem však zůstává sama skupina, nikoli nějaký rádoby chytrý pisálek na druhé straně papíru. FATE je jen pomyslným rozhraním mezi myšlenkou a realitou. Přesně tak by měl universální systém fungovat.

      Postavičky
      Hrdinové v prostředí FATE se vám budou zdát buď jednoduší, nebo naopak nesmírně složití. Záleží na tom, jak rychle dokážete přejít od čísel k textu. Základ postavy tvoří dvojice popisných statů - aspekty a dovednosti. Dovednosti asi není třeba dlouze vysvětlovat, v podstatě jsme si jejich funkci popsali o pár odstavců výš.
      Aspekty jsou podstatně složitější. Jde o rysy, které k postavě neodmyslitelně patří. Například Conana si málokdo z nás dokáže představit jinak než jako barbara, proto mu nesmí chybět aspekt barbarský válečník. Podobně Sherlock Holmes by měl mít aspekt detektiv. Stejně jako v prvním případě je možné konkretizovat a postavu více vyprofilovat aspektem brilantní detektiv.
      Tolik k jednoduchým aspektům, ale existují i komplikovanější možnosti. Představme si třeba Vinnetoua. Mezi jeho charakteristickými rysy určitě nesmí chybět kůň Hatatitla a pro Tiel´ca z Hvězdné brány je neodmyslitelná hláška „Vskutku“ (Indeed). Aspektem tak může být téměř cokoli. Záleží pouze na tom, aby daná charakteristika byla stěžejním, ehm, aspektem postavy.
      Jakmile pochopíte význam aspektů, máte s FATEm vyhráno, protože na nic složitějšího už nenarazíte.
      Za zmínku stojí i fate body. Body, se kterými mohou hráči částečně ovlivňovat děj. Konkrétní použití záleží na domluvě s vypravěčem. Možnosti jsou opět široké od ovlivňování hodů po zapojování nových NPC nebo tvorbu vlastních scén.

      Sámoška mechanismů
      Šťavnatou třešinkou nakonec bude pro dnešek pojetí herních mechanismů. Pravidla FATE připomínají malou samoobsluhu. Dobrá polovina knihy je věnována různým způsobům, jak se daná situace – třeba boj nebo systém magie – dá řešit, a vám se tak dostává do ruky ojedinělá možnost výběru mechanismu na míru.
      V tomhle směru počítá FATE jako jeden z mála s tím, že lidé, kteří příručku čtou, vědí, co chtějí hrát, a dokáží se svobodně rozhodnout pro jednu z nabízených variant (případně si vytvořit vlastní).
      Cílem je nabídnout co největší podporu, nikoli všespásné řešení. Výběr není vždy jednoduchý. Zvlášť zezačátku, dokud si hru pořádně neosaháte, se budou dít nečekané věci. FATE mechanismy jsou křehké a leckdy vás i nepříjemně překvapí. Je to důsledek neomezenosti. Daň za to, že si můžete dělat, co opravdu chcete, a nikdo s vámi nezachází jako s pomýlenou ovcí, která omylem spolkla kalkulačku.

      Článek vyšel v časopisu DAily Mirror v říjnu 2009.


      DrD je registrovaný produkt firmy Altar. Copyright © 2005-2019 DarkAge Team
      Přepnout na mobilní verzi webu.
      Vytištěno ze serveru DarkAge (www.darkage.cz).