Duší celkem: 899
Přítomných duší: 2
V krčmách: 0

      Knihovna

      Krásná literatura

      RPG source – generátory
      Angeluss

      4. dubna 2018

       
      Způsobů, jak si jako PJ ulehčit práci, existuje mnohem víc, než si myslíte. Před časem jsme v RPG rubrice prověřili bohatou nabídku mapperů. Dnes se budeme věnovat generátorům.

      Generátory mohou pomoct nejen vypravěčům se slabší fantasií, ale i těm, kteří nemají dostatek času na přípravu hry. Najdeme v nich spoustu zajímavých námětů, nápadů a nečekaných kombinací, které by se normálnímu člověku jen těžko vymýšlely. Pomoci mohou s lecčím od generování hodů kostkou až po tvorbu náhodných dungeonů.
      RPG elita se k používání generovaných součástí příběhu staví poměrně kriticky. Většinou považují vlastní nápady za originálnější a hodnotnější, snad proto, že si s nimi dali víc práce. Elitáři nás ale nemusí zajímat. Ne každý se věnuje hrám na hrdiny ve dne v noci a můžete si být celkem jistí, že hráči, obvzlášť ti méně ohraní, generovanou součást nepoznají. Jejich zážitek proto nebude nijak ochuzen.

      Kostky

      Asi nejznámějším případem generátoru jsou hody kostkou. Jeden takový máme ostatně i na Dark Age. Nápad s generováním hodů je starý jako sálové počítače, kostky jsou tak suverénně nejstarší generovanou entitou.
      Základní funkcí každého „dice generátoru“ je překvapivě simulace hodů. Ani dice generátor však nemusí být tak primitivní, jak to na první pohled vypadá. Musí si například poradit s velkým počtem existujících kostek. Mezi nejzákladnější patří ty, které známe z DrD, tedy šestistěnka, desetistěnka a procentovka, ale dobrý generátor si poradí s libovolným mnohostěnem v rozsahu 2-100. Málo lidí by taky bavilo házet například hod 10k6 na desetkrát, nastavitelný by proto měl být i počet hozených kostek. Často se můžeme setkat i s případnými bonusy nebo postihy, které je možno k hodu přímo přiřadit.

      Jména

      Určitě jste podobně jako já zažili dlouhé chvíle nad pojmenováváním některé NPC postavy a určitě jste později zjistili, že to za ten čas vůbec nestojí.
      Generátory jmen jsou v tomto případě nepostradatelnou pomůckou každého PJe a nemusí jít pouze o postavy. Věcí, které je třeba pojmenovat, je mnohem víc. Města, světy, řeky, hory, zvířata…
      Vymýšlet všechno sám je na hlavu, generátor jmen je v tomhle případě celkem jasná volba.
      Správný generátor jmen vás nechá předem vybrat objekt, který chcete pojmenovat. Hodně důležité bývá i rozdělení do skupin podle žánru, nádechu nebo kultury (fantasy, směšná, egyptská...). V příběhu tak můžete použít jména zapadající přímo do daného herního stylu. Jména je někdy možné skládat, například pro hrdinu můžete najednou vygenerovat titul jméno a přízvisko. Opravdoví nadšenci využívají pokročilé editory, které používají vlastní skriptovací jazyk umožňující například tvorbu jmena z předem určených písmen, ořezání na přesný počet znaků, nebo určit souslednost náhodných souhlásek a samohlásek.

      Postavy

      Skvěle použitelným nástrojem jsou generátory postav. V těchto prográmcích si jednoduše vytvoříte vlastní postavu, případně NPC charakter. Generátory postav jsou zpravidla vázány na jeden nebo více herních systémů. Nejčastěji jde o anglické D&D, ale dá se najít i Shadowrun, Call of Cthulhu, WoD nebo český dračák. S dobrým generátorem zvládnete postavu stvořit během minuty, a to včetně historie, kouzel a základního inventáře.
      Při volbě generátoru postavy je nejdůležitějším aspektem používaný herní systém. Hrajete-li D&D, nebudete mít problém a najdete širokou nabídku s rozsáhlými možnostmi a kvalitní databází předmětů, kouzel a jiných herních součástí. S dračákem nebo WoD bude výběr o poznání chudší.
      O základní pravidla systému se ale bát nemusíte, ta jsou implementována všude.

      Náhodná setkání

      Spousta RPG her včetně dračáku podporuje mechaniku náhodných setkání. Znamená to, že na určitých místech v příběhu nemusí stát předem daná nestvůra. Před vstupem do lokace s náhodným setkáním si musíte hodit kostkou a teprve na základě hodu se určí, co v dané lokaci potkáte. Náhodné setkání je vlastně takový malý generátor samo o sobě.
      V klasických hrdinských a jeskyňových RPG se náhodná setkání používají velmi často. Každý generátor náhodných setkání obsahuje rozsáhlou databázi nestvůr a většinou vám dovolí hledat příšery v závislosti na úrovni herní skupinky. Odhadnout sílu skupiny bývá pro vypravěče opravdový oříšek, právě v tom může být tento generátor velmi užitečný. Další možnosti většinou plynou z pravidlového systému, který generátor aplikuje. Nepřátelé se mohou dělit například podle jejich typu
      na nemrtvé, humanoidní, magické ap. nebo podle postavení na vůdce, bosse, póvl… řazení bývá velmi podobné jako v počítačovém Diablu. Kvalitnější generátory poskytují k vygenerovaným monstrům nejen popis vlastností, ale i kompletní popis a obrázek příšery.

      Zápletky a události

      Poměrně zajímavým nástrojem jsou generatory zápletek a událostí. Hodí se především pro bangovou hru. V bangové hře hráčům předkládáme jednoduché spontánní zápletky, kdykoli máme pocit, že hra začíná váznou.
      Cílem je posunutí děje „někam” dál, aniž bychom předem tušili kam. Podobné hry se vyznačují velkou mírou improvizace, čemuž generator náhodných událostí vychází vstříc.
      Generovaná zápletka často překvapí. Občas vypadne takový skvost, že nad jeho nápaditostí jen kroutíte hlavou.
      To, co generátorům zápletky nejvíc chybí, je kontext. Lineární a ucelený příběh od nich bohužel čekat nemůžete.

      Jeskyně

      Největší ultramegagenerátoři si samozřejmě vygenerují rovnou celý dungeon včetně všech popisků a příšer. Dračákovská klasika je v generátoru jeskyní otázkou pár minut. Síla dungeon generátorů je zdánlivě ultimátní, ovšem jen do té chvíle, než přijdete na to, že vygenerované jeskyně jsou velice nesourodé a zmatené. Příběh, který do nich zasadíte nebude stát za moc, pokud nehrajete řežbu ve stylu hack and slash.

      Ostatní

      Kompletní výčet všech příběhových součástí, které je možno generovat, by vystačil ještě na dalších pár stran. Vynechal jsem například herní předměty, mapy, města, krčmy a obchody. V případě zájmu doporučuju stránku http://www.seventhsanctum.com, kde najdete desítky generátorů všeho možného i nemožného.

      Ne vše je dobře použitelné. S každým generátorem si musíte nejdříve trochu pohrát a pochopit jeho funkci, teprve pak se stane účelným nástrojem.
      Pamatujte, že každý dobrý generátor ulehčuje práci, ale určité míře vlastní invence se nikdy nevyhnete. Generátory se v žádném případě nesnaží tvořit příběhy za nás. S jejich výstupy je potřeba dále pracovat, rozšiřovat je a spojovat, tak, aby v celku dávaly smysl. Jako rychlý a jednoduchý nástroj počáteční inspirace však fungují spolehlivě.

      Článek vyšel v časopisu DAily Mirror v březnu 2010.


      DrD je registrovaný produkt firmy Altar. Copyright © 2005-2024 DarkAge Team
      Přepnout na mobilní verzi webu.
      Vytištěno ze serveru DarkAge (www.darkage.cz).