Duší celkem: 1022
Přítomných duší: 16
V krčmách: 10

      Knihovna

      Krásná literatura

      Hlasy z ulic DarkAge – říjen 2009
      Tindo

      21. března 2018

       
      Válečník, hraničář, alchymista, kouzelník, zloděj. To jsou základní povolání v Dračím doupěti. Každé z nich se podle pravidel dělí na šesté úrovni na další dva obory. Na DarkAge má hráč navíc možnost zvolit si barda nebo mít postavu s nápisem „bez povolání“. V budoucnu by se také měla objevit pravidla pro dva nové obory od šesté úrovně. Měli by to být paladin a nekromant.
      Co si myslíte o výběru povolání na DarkAge? Jsou možnosti dostatečné, nebo vám nějaké povolání chybí?


      Trym:
      „Výběr povolání je až přespříliš úzký, nabízí totiž pouze profese z klasického dračáku plus barda, kterého stejně moc lidí nehraje (já ano a přijde mi náramný, ale to je už otázka priorit). Podívejme se na většinu aktuálně probíhajících questů: hrají se snad podle pravidel dračáku? Nehrají, lidé jednak hrají spíše bez pravidel, a i pokud nějaká pravidla používají, velmi často jsou jiná než dračáková (díkybohu).
      Dračák je přitom na „classes“ velmi skoupý: pouhých pět povolání nemůže v žádném případě pokrýt všechny běžné fantasy činnosti (větvení na sub-povolání na šesté úrovni ani neberu v potaz, vždyť toho se na DA dožilo zatím pouze pět hrdinů).
      Hodně lidí se mnou asi bude souhlasit v názoru, že povolání alchymista spíše přebývá, nehodí se do „akce“ a celou tuto „class“ by snadno zastoupil např. set dovedností pro kouzelníka. Naopak drasticky chybí kněz jakožto léčitel a duchovní podpora, který je např. v AD&D fundamentální pro každou družinu. Obecně si myslím, že systém „classes“ v AD&D je vyřešen mnohem lépe a náš dračák je v tomto ohledu jen velmi chudý příbuzný.
      O tom, že se má pro DA vytvořit paladin a nekromant, slyším prvně a přijde mi to zcela zbytečné – copak Paladin není jen religiózní verze válečníka a nekromant není jen kouzelník zaměřený na určitý druh magie? Nemohu si odpustit rýpnutí, že ti, kdo pravidla pro tato dvě povolání tvoří (netuším, o koho se jedná), tak činí proto, že je to prostě snadné. Nemá valného smyslu vymýšlet sub-povolání pro pár jedinců, kteří se přehoupnou přes šestou úroveň, mnohem užitečnější by bylo např. vytvořit zmíněného kněze.
      Myslím také, že by rozhodně nebylo od věci vyjít vstříc těm, kdo hrají současné nebo sci-fi světy, ve kterých jsou dračákovské „classes“ nepoužitelné a generické „bez povolání“ zní příliš vágně: mohlo by být milé vymyslet pro ně např. jakousi šestici „moderních“ povolání, která by odpovídala šestici fantasy povolání, které systém podporuje. Nebylo by třeba k těmto novým „classes“ vymýšlet žádná pravidla, když DA funguje na bázi dračáku, ale tato nová šestice (z fleku mě napadá třeba voják, doktor, vědec, úředník či umělec – byť by jistě bylo třeba náležitého brainstormu, aby se vše vyladilo a vypadalo to nějak k světu) by mohla ne-fantasy světy docela oživit.“

      Kolaps:
      „Jakékoliv povolání je vlastně škatulka. Nezáleží na tom, jestli jich je pět, deset, nebo dvě stě. Pokaždé je to slovo, které hrubě shrnuje a sumarizuje danou postavu. Hodí se pro akčnější hry a hry naživo, kde na nějaký detailní popis charakteru není prostor. Ale ve hře po netu na to prostor je a to dělá všechno dělení na povolání příliš sumarizující a svazující. Mnohem volnější, a pro netové hraní lepší, je systém založený ne na povoláních, ale atributech a dovednostech.“

      Divac:
      „Jak všichni víme, osobně nejsem nijak DrD znalý, každopádně čistě z pohledu pána jeskyně na DA se mi zdá výběr naprosto postačující. Mám zato, že tyto druhy dokáží pokrýt celou škálu a podněcují tak fantasii majitelů, proto se člověk může setkat se šamany, námořníky a dalšími různými povoláními.
      Pokud dáme na výběr nějakých padesát povolání, jednak tím lidi vystrašíme, tudíž odradíme, a jednak tím z mého pohledu zadusíme jistý druh tvořivosti a vynalézavosti. Když je povolání šest, každého napadne, že s tím musí pracovat, aby dostal, co chce… když jich bude padesát, co asi tak uděláte, když nenajdete to své? Půjdete a budete ho chtít přidat. Osobně jsem pro zachování stávajícího počtu, jenž se mi zdá dostatečný.“

      Morna:
      „Já osobně nejvíce používám válečníky a zloděje. Jsou to moje nejoblíbenější a mnou nejpoužívanější povolání na hraní Dračího doupěte. Používám i povolání „bez povolání“, většinou když ho po mně vyžaduje PJ nebo se prostě žádné povolání do daného questu nehodí. Určitě mnoho lidí na DarkAge uvítá nová povolaní paladina a nekromanta. Já je nejspíše nebudu používat, ale určitě se budou hodit
      v questech. A možnosti výběru povolání na DA jsou podle mě dostatečné. Mně osobně tady žádné povolání nechybí.“

      Astralien:
      „Když se zamyslím, co mi chybí nejvíc, tak mi na mysli vyvstane povolání kněze. RP potenciál tohoto povolání (laskavý kněz, či náboženský fanatik) je podle mne velký. Ano, dá se nahradit domluvou, postavou bez povolání, ale to vlastně všechno. Paladin i nekromant jsou dobré volby pro začátek.“

      Rohi:
      „Najväčším problémom povolaní podľa mňa je, že trvá príliš dlho, kým človek naberie skúsenosti na šiestu úroveň. Ďalej by určite pomohlo, pokiaľ by sa po výbere „bez povolání“ dalo napísať nejaké obyčajné povolanie (kováč, roľník, krčmár atď.). Samozrejme by tam museli byť aj nejaké tresty za zneužitie, pretože vieme, že všade sa nájdu všelijaké stvorenia.
      Zväčšovanie počtu povolaní by určite prispelo k rozmanitosti a možnostiam hry. Samozrejme je treba ku všetkému urobiť schopnosti, popisy tabuľky atď., no myslím si, že na DA sa nájde dosť ľudí, ktorí majú dosť času aby s tým pomohli.“

      Wessna:
      „Povolání je tu podle mého hezká škála a ta povolání, která nejsou se dají vyřešit postavou „bez povolání“. Vždy nakonec záleží jen na tom, zda je PJ ochotný brát jiné, zvláštní postavy, pro které tu nemáme tabulky.
      Nicméně mi tu dva druhy povolání chybí. Nejprve bych jmenovala kněze, na kterého se dá udělat popis podle kritérií Altaru (DrD Plus - Kněz). Kněz dokáže být cennou součástí skupinky a přináší nové způsoby „boje“. Druhé povolání, které podle mého názoru DA postrádá, je assassin jakožto představitel křížence zloděje a válečníka, za kterého bych si opravdu ráda někdy zahrála a zjistila, jestli na takovou postavu mám. :) “

      Článek vyšel v časopisu DAily Mirror v říjnu 2009.


      DrD je registrovaný produkt firmy Altar. Copyright © 2005-2019 DarkAge Team
      Přepnout na mobilní verzi webu.
      Vytištěno ze serveru DarkAge (www.darkage.cz).