Duší celkem: 1053
Přítomných duší: 0
V krčmách: 0

      Knihovna

      Krásná literatura

      RPG zdroje - MapEditory
      Angeluss

      26. března 2018

       
      Jak vytvořit slušnou herní mapku a nestrávit u toho mládí?

      Příprava nejrůznějších vychytávek a doplňků je pro spoustu vypravěčů záležitostí cti. Příběhům tak dodávají nové rozměry, ať už prostřednictvím nových atmosferických prvků, například ilustrativních kreseb a hudby, nebo ztvárněním reálií světa a herního okolí třeba mapou, historickými texty a podobně.
      Práce s doplňky je nenasytný žrout času. Platí taky, že většina z nás k ní nemá potřebné schopnosti. Kdybych se například já rozhodl nakreslit k příběhu atmosférický obrázek, nejspíš bych polovinu hráčů od hry odradil a tu druhou, otrlejší, přinejmenším vyděsil. Zkrátka, komu není dáno, měl by se nejprve na pár týdnů zavřít do sklepa a ve skrytu poctivě trénovat, než nějaký ze svých výtvorů vypustí na světlo světa.
      I pro ty z nás, kteří si s pastelkami netykají nebo vlastní tvorbou nechtějí ztrácet drahocenný čas, existuje řešení. Mluvím teď o nástrojích a zdrojích inspirace, které vám mohou tvorbu ulehčit. Nejrůznějších generátorů, editorů a předpřipravených dobrodružství je dnes celá řada, stačí se jen porozhlédnout.
      Spousta lidí vám bude namlouvat, že s podpůrnými nástroji nikdy nedosáhnete takových efektů, jako když doplněk vytvoříte sami. Budou vám tvrdit, že se z příběhu vytratí punc originality a duch vaší hry propadne kamsi hluboko do RPG podsvětí.
      Hloupost! Podobný názor může zastávat snad jenom člověk, který žádný editor v životě neviděl, popřípadě nepochopil, jak funguje. Vztáhnout pařát po nějakém tom prográmku se vyplatí vždy, když chcete ušetřit čas nebo jednoduše nemáte na to stvořit něco sami. V obou případech by bez použití „toolíků“ nevzniklo nic úžasného, což dokazuje, jak jsou argumenty o vlastní rukodělné práci liché. Šmudlánky a jejich nedodělky nemá nikdo rád, zatímco tooly dělají lidi, kteří v tom umějí chodit a dobře vědí, co potřebujete. Možná se s nimi nevyhnete jisté šablonovitosti, omezenosti a drobným zádrhelům, ale při použití správného nástroje může výsledek vypadat po čertech dobře.

      Příběhových doplňků je celá řada. Jedním z nejčastěji používaných jsou mapky a plánky všeho druhu. Právě o nich bude dneska řeč. V následujících řádcích najdete soupis toho nejpoužitelnějšího, co lze k mapování použít. Po letmém zabrouzdání internetovými kanály zjistíte, že mapperů (tak se programy pro tvorbu map nazývají) je k mání celá řada. Většina se inspiruje starou tradicí kreslení plánků na čtverečkovaném papíře. Kupodivu to docela funguje, i když vyspělejší mappery se snaží podobat spíš herním editorům, které nabízejí mnohem víc možností.
      Vybrat si ten pravý mapper není žádná sranda. Dobrá polovina z nich je jen zastaralou parodií na program, který možná kdysi dávno fungoval. V lepším případě se vám žaludek obrátí už při prvním screenshotu, v tom horším se vám krev začne vařit až v půlce rozdělané mapy, když zjistíte, že svou práci nejste schopní dokončit a chtě nechtě ji budete muset zahodit. V tomto článku najdete stručný výčet toho, co stojí za pokus.

      Dungeon crafter III (free)

      Mezi nejoblíbenější programy patří Dungeon crafter, aktuálně v třetí verzi. Cílem Dungeon crafteru je nabídnout rychlé, jednoduché a přitom dobře vypadající řešení. Svůj cíl splňuje na jedničku.
      Zjednodušený systém DC používá pouze tři typy stavebních prvků – podlahy, zdi a předměty. Je tak jednoduchý, že si s ním poradí i počítačový analfabet. Všechny prvky se postupně vkládají do čtvercové sítě, která po celou dobu modelování vede vaši ruku. Budete si připadat, jako byste vybarvovali omalovánky.
      Sázení je práce na pár minut a výsledek kupodivu vypadá vždy nad očekávání dobře. Ještě jsem nepotkal člověka, který by byl schopen v Dungeon crafteru stvořit něco nevkusného. Vaše mapy budou přehledné a hráči se v nich snadno zorientují. A ani za výslednou grafickou podobu se nebudete muset stydět.
      Pro náročnější tvůrce se program nehodí. Jedním z největších nedostatků jsou stěny. Všechny musí být položené kolmo, takže na zaoblené nebo úhlově vychýlené zdi budete muset zapomenout. Crafteru chybí i veškeré postprodukční nástroje. Plánek není možné popsat, stylizovat okraje nebo připojit směrovou růžici.

      AutoRealm 2.2 (free)

      Nepříliš známý, nicméně mocný nástroj k tvorbě map, plánků i doplňujících obrázků. AutoRealm v sobě kombinuje možnosti vektorového kreslení s prvky známými z mapeditorů. Program je už svým pojetím trochu zvláštní a absolutně vybočuje z řady běžně používaných nástrojů. Nicméně jako jeden z mála zvládne kreslit obloučky, křivky, různé druhy čar nebo úpravu vložených prvků v měřítku. Jestliže Dungeon crafter připomíná omalovánky, pak AutoRealm je nástroj, kterým se omalovánky dají vytvořit.
      Práce s AutoRealm je o poznání náročnější než se čtverečkovými a hexovými editory. Vyžaduje i větší manuální zručnost uživatele. Ani rychlost tvorby není v AutoRealm nijak závratná. S většinou map se budete plácat dlouhé hodiny. Občas vás zvedne ze židle i nevychytané ovládání a nedořešenost některých funkcí, zvlášť pokud máte zkušenosti s jinými kreslícími programy. Odměnou za počáteční útrapy se stane neuvěřitelná svoboda tvorby, se kterou se žádný jiný freewarový mapper nemůže měřit.

      Ye olde map maker (free)

      V hodně omezené formě se dá črtat i přímo na internetu. Nápad mapovat na webu se na první pohled zdá skvělý, s praxí je to bohužel horší. Ye olde je malý přívětivý editorek s klasickým čtverečkovým rozložením map a velmi jednoduchou obsluhou, naneštěstí doplácí na mnohá omezení, která jsou v prostředí dnešního internetu celkem směšná.
      Ye olde obsahuje jen nejzákladnější stavební prvky, všechny v obyčejné černobílé variantě. Nic úžasného, ale ani žádný nevkus. Horší je to s omezením pracovní plochy. Do jedné mapky
      lze naskládat pouhých třicet objektů, a co je nejhorší – rozměry mapy nesmí přesáhnout 21x15 čtverečků. V praxi to znamená, že musíte sázet pouze menší plochy, oddělovat jednotlivé místnosti a podobně.
      Internetový mapmaker se hodí v případě, že nemáte vlastní počítač a v práci, doma nebo u kamaráda nemůžete instalovat jiný software. Se založeným účtem na Ye Oldu budete mít své mapy na internetu a budete k nim mít přístup kdykoli a odkudkoli. Pro lidi, co nic z toho nepotřebují, existuje spousta lepších řešení.

      Pro Fantasy Software (3×40 $)

      Jestli chcete své hráče donutit slintat, přišel čas rozbít prasátko. Campaign Cartographer 3, Dungeon Designer 3 a City Designer 3 od Pro Fantasy Software patří mezi nejvychytanější nástroje dneška (cena tomu bohužel odpovídá).
      Už podle názvu je jasné, že se každý ze jmenovaných programů vydává trochu jiným směrem. V Cartographeru vznikají dech beroucí mapy, v Dungeon designeru rozsáhlé jeskyně a vnitřní prostory vůbec, City Designer vám pro změnu pomůže zmapovat jakékoli město nebo vesničku.
      Celá trojice mapperů připomíná na první pohled editor známý z počítačové hry Heroes of Might and Magic. Už to napovídá, že programové možnosti, uživatelská přívětivost i dosažené výsledky budou úplně někde jinde. Pro Fantasy editory však jdou v možnostech ještě mnohem dál. Podporují například celou škálu grafických a stylizačních efektů, různé exporty, kreslící nástroje, popisování a jiné vychytávky. Těm z vás, kteří touží vidět opravdu nabouchaný editor v akci, doporučuju zkouknout tutorialová videa umístěná na YouTube, protože kdybych měl v krátkosti shrnovat možnosti celé třídílné kolekce, byl by tento článek nejméně o stránku delší.
      Rozsáhlost všech tří programů může být pro méně zkušené uživatele trochu stresující. Pro Fantasy je software pro profíky, kteří chtějí dosáhnout co nejlepších výsledků a klidně za ně utratí i nějaký ten peníz. K běžnému domácímu mapování se rozhodně nehodí.

      Fractal Mapper 8 (35$)

      Velice vychytaný prográmek pro tvorbu map a dungeonů. Nad ostatní vyniká hlavně svou univerzálností. Nezáleží na tom, jestli se rozhodnete tvořit mapu světadílu, nebo jedné jediné místnosti. S Fractalem hravě zvládnete obojí. Nejnižší cena a velká flexibilita dávají Fractal mapperu jasnou výhodu v poměru cena/výkon. Přiznám se, že od stažení zkušební trial verze jsem docela v pokušení.
      FM8 nechybí žádná z podstatných funkcí. Svým způsobem jde o chudšího příbuzného Campaign Cartographeru, přičemž se očesaly funkce, které normální smrtelník běžně nepoužívá. Práce s editorem se tak zjednodušila a zpřehlednila.

      Dundjinni (40$)

      Dundjinni je vyspělejší a bohužel i placenou obdobou Dungeon crafteru. Za své peníze dostanete k dispozici například hezčí obrázky a obsahově bohatší paletu stavebních prvků. Práci vám zpříjemní některé automatické nástroje známé z kreslících programů, jako kyblík, kapátko atd. Pohyb po kreslící ploše už nebude limitován čtvercovou sítí, ačkoli její pomocné navádění stále lze zapnout. Poměrně ojedinělou záležitostí je podpora hexových map včetně jejich naváděcích funkcí.
      Dundjinni hezky vypadá, ale za cenu okolo 40 dolarů toho nenabízí moc. Doporučil bych ho hlavně staromilcům a lidem navyklým na Dungeon crafter, kteří si netykají s volnou kreslící plochou.

      Článek vyšel v časopisu DAily Mirror v prosinci 2009.


      DrD je registrovaný produkt firmy Altar. Copyright © 2005-2019 DarkAge Team
      Přepnout na mobilní verzi webu.
      Vytištěno ze serveru DarkAge (www.darkage.cz).