Duší celkem: 1021
Přítomných duší: 14
V krčmách: 8

      Knihovna

      Krásná literatura

      Duel – Trym vs. Hrun
      Hrun & Trym

      22. března 2018

       
      Duel: dva lidé, dva názory, jedno téma. V písku symbolické arény se jako vůbec první aktéři setkávají Trym s Hrunem. Jak je to podle nich – a jak je to podle vás? – s kvalitou oficiálních questů, s jejich adekvátním počtem na jednoho hráče a se stávajícím přístupem k nováčkům a zkušeným hráčům?

      Trym:
      Poslední dobou nám ikonky indikující různé uživatelské statuty bují a kvetou – dnes však nemíním psát o psech a kočkách a dalších tvorech dávaných jako tzv. ‚odměna‘ za jakousi literární soutěž, nemám na mysli ani nejmenovaného podvodního savce. Chci krátce pohovořit o barevných kostkách a jejich managementu, který se, zdá se mi, poslední dobou orientuje především na kvantitu. Přísní cvičitelé trénují chrabré muže a ženy a cepují z nich elitu pýdžejstva, řady modrých a zelených se rozrůstají a naoko to vypadá dobře. Tak v čem je problém?

      Oficiální PJ si přirozeně založí oficiální quest, to dá rozum. Teď se podívejte do oficiálních náborů na fórum Tam za branami: jistě nepřehlédnete, že přinejmenším polovina oficiálních PJs sobě žádá především nováčky, ne-li, pak stanovuje podmínku, že aspirant o místo v questu nesmí hrát ve více než dvou dalších oficiálech. A jsme doma: oficiálních questů je čím dál víc, ale je stále stejně těžké se do nich dostat. Přednost mají nováčci, proč: aby dostali zkušenostní body, mohli absolvovat PJ test a nastoupit k cvičitelům, kteří už se těší, jak z nich vychovají chrabré muže a ženy. Ergo přibudou další barevné kostky, které se od veteránů naučí, že je bonton nebrat hráče s více než dvěma oficiálním questy, a tak dále.
      Příležitost zahrát si dobrý quest se tak zužuje ad absurdum. Dobrých neoficiálů bylo vždycky málo, ale teď jich ještě ubývá, protože kdokoli aspoň trochu schopný je vydatně povzbuzován, aby prošel iniciací a stal se zasvěceným ‚insiderem‘; málokdo přitom odolá možnosti polaskat si ego frčkou, ostatně důstojnické uniformy vypadaly vždycky lépe. A do oficiálů vás zkrátka nepustí, protože už hrajete jiné, a ještě vás vyplísní, že jste exphunter – a pokud vás do svých oficiálů pozvou kamarádi, pak dvojnásob.

      Hrajete-li na DA třeba dvě nebo tři hry, nic z uvedeného se vás netýká. Chcete-li však hrát intenzivněji, možná narazíte. A člověk nemusí být lumen, aby pochopil, že tento ‚management kvality‘ vede k devalvaci kvality oficiálních questů (plných nováčků, kteří teprve zkoušejí psát Dračák online) a inflaci barevných ‚titulů‘ (které se dávají poněkud samozřejměji, než se sluší).

      Hrun:
      Tak zajímavý náhled na situaci kolem oficiálních questů by byla škoda nechat bez odezvy. Přestože mají jednotlivé postřehy rozhodně něco do sebe, je třeba jít do širších souvislostí.
      Zeptáme-li se, jaký quest vypadá kvalitněji, a rozdělíme je na ty, kde hrají spíše nováčci, a na ty, kde hrají zkušení hráči, patrně většina z nás usoudí, že to bude ten se starými mazáky. Je však důležitější, jak quest vypadá, nebo jak se v něm baví jednotliví hráči sami o sobě? A baví se zkušení hráči v oficiálním questu více než nováčci v jiném oficiálním? To už se v obecném slova smyslu říct nedá. Jinými slovy, pakliže nováčci nějak snižují kvalitu questů, pak snad jedině pro pozorovatele zvenčí (což zrovna není ten správný důvod, proč bychom jim neměli dát příležitost si zahrát).

      Trym poměrně dobře pochopil systém, jak se oficiální PJové snaží spojit ušlechtilost (možná je to mírně přehnaný výraz, ale pokud má PJ na výběr mezi zkušeným hráčem a takovým, se kterým může mít třeba i dost práce, a vybere si toho nezkušeného, beru to jako něco dobrého) se způsobem, jak rozšiřovat vlastní řady.
      Nejde tu však jen o tu účelovost. Když nováček požádá některého oficiálního PJe o přijetí a je mu vyhověno, je to pro něj mnohem větší svátek než pro zkušeného hráče.
      Tedy když si kvalitní hráč třeba s pěti questy zažádá o místo v oficiálním questu a nebude přijat, zkusí to jednoduše někde jinde a tam už pravděpodobně přijat bude. Kdežto nováček je odmítnut leckdy mnohokrát za sebou, než se někam dostane, protože lidí jako on je hodně a přecejen ne každý oficiální PJ je ochoten nabrat do svého příběhu samé nováčky. Navíc je dobré si položit otázku, zdali je větším problémem, že se spousta nováčků nemůže dostat do oficiálního questu (tím se mimochodem snižuje šance na jejich zlepšení), nebo fakt, že někteří zkušení hráči už mají tři questy a nemohou se zrovna dostat do jednoho, kam by moc chtěli, protože tamní PJ bohužel nebere hráče s více než dvěma oficiály.

      Budu teď mluvit hlavně sám za sebe (každý cvičitel na to může mít trochu jiný názor), když podotknu, že nabírání nováčků do oficiálu by mělo růst se zkušeností a kvalitou PJe. Ne každá novopečená kostka je schopna zvládnout družinu plnou nováčků. Téměř v každém questu se hodí minimálně jedna nebo dvě postavy hrané zkušenějšími hráči, které dokáží zbylé motivovat k lepším výkonům a vést je. Také nezastávám přístup ‚absolutního maxima‘ (max. 2 oficiální questy a dost!), ale to už bych zabředl poněkud mimo téma.
      Abych to shrnul: PJů, kteří nabírají do svých questů dost nováčků, si vážím, protože kdyby to nedělal nikdo, patrně by se začalo hromadit v našem časopise mnohem více glos. Tzv. ‚nezkušených hráčů‘ totiž je a vždy bude (pokud se v nejbližší době nezastaví příliv nováčků na tento server - což by byla škoda) poměrně dost. Nabírání nováčků má mimo jiné i za důsledek to, že se rozrůstá počet zkušených hráčů (učením a zkušenostmi) i ofic. PJů, kteří naberou další nováčky, ale i ty zkušené hráče. A obojí vlastně chtějí i hráči, i PJové.

      Pokud jde o instituci oficiálních PJů, je pravda, že se poslední dobou rozrůstá. Zastávám však názor, že to není ani tak důsledek snížení nároků, jako spíše rozmnožení cvičitelské komunity. A ohledně těch kostek dávajících se příliš snadno je třeba říct, že každý má představu o ofic. PJovi trochu jinou a tím pádem se liší i nároky. Nicméně už nějakou dobu platí pravidlo, že plnohodnotným ofic.
      PJem se stává ten, který projde většinovým hlasováním všech cvičitelů, což je dle mého názoru zlatá střední cesta a nejlepší způsob, jak takovýhle výběr může fungovat.
      Nutnost rozšiřovat řady PJů nevyplývá navíc jen z neustálého přílivu nových uživatelů, ale také z důvodu, že čas od času nějaký PJ odpadne. Tolik jen pro úplnost.

      Na závěr chci jen vzkázat zkušeným uživatelům, aby nesmutněli, až je nějaký oficiální PJ zase odmítne kvůli tomu, že hrají ve více oficiálních questech. Nováčci jsou dlouhodobá investice, která se v konečném důsledku vyplatí i stávajícím veteránům. Koneckonců: pokud má hodně takových mazáků problém s tím, že chtějí do dalších a dalších oficiálů a jsou občas odmítnuti, může to být také známka toho, že to s tou zmiňovanou devalvací kvality není tak zlé.

      Článek vyšel v časopisu DAily Mirror v listopadu 2009.


      DrD je registrovaný produkt firmy Altar. Copyright © 2005-2019 DarkAge Team
      Přepnout na mobilní verzi webu.
      Vytištěno ze serveru DarkAge (www.darkage.cz).