Duší celkem: 901
Přítomných duší: 2
V krčmách: 0

      Názory a komentáře
      Odstavce o sobeckosti

      Vyhledávání:

      Zpět k dílu Obnovit <<  3  >>

       
        Holyan
        17:58:23  20. srpna 2007
      Já jsem totiž prostě masér


       
        Cover
        13:49:10  13. července 2007
      Mě se ta myšlenka moc líbí. 1


       
        WendiS
        00:32:50  3. června 2007
      To je paráda... Gratuluju, Holy... Sice nemáš nejlépe ohodnocenou úvahu, ale rozpoutal jsi tu takovej tok myšlenek, že jsem z toho radši nic nečetl

      Máš jedničku, bejku


          01:00:15  13. února 2007
      ty dlouhe sem necet;-)


          13:15:45  9. února 2007
      Hrun: já taky všechny


       
         Hrun
        22:06:31  16. ledna 2007
      Ferro: Slyšel jsem, že prej chcete přestoupit k nám na filozofickou fakultu. Bereme vás


       
         Kanyapi
        11:49:04  16. ledna 2007
      Ó velká lvice, toho je skutečně názor sahající ke kořeni věci. !!!


          04:29:33  7. ledna 2007
      Perilan & others: Mno, to je otázkou výkladu toho, co znamená náboženství a co ateismus... Už jsem slyšel těch výkladů několik. Například že Ateista je člověk nevěřící v nic (podle mě dost ideální pojem), nebo že se jedná o člověka nevěřícího pouze v 'polidštění' boha. (Tj věří třeba ve skákající dvoutunový rajče, vesmírnou sílu, nebo cosi za hranicí fyzikálních zákonů...) Osobně nevím, jestli existuje nějaká přesná definice těchto slov, ale možná by se ji sem hodilo napsat, nebo alespoň v příspěvku vysvětlit. Jinak se pouze schováváme za slovy, bez významu. Nebo lépe za slovy majícími jiný význam pro jiné lidi.

           Prostě a jednoduše- Mám ten dojem, že to tu hodně často vypadá stylem 'já o koze, vy o voze'

      ---
           A jinak k tématu- Podle mě je 'sobectví' jako takové pouze dalším slovem spojujícím nespojitelné... Ano, někdo může tvrdit, že novorozeně je sobecké, protože vyžaduje stálou pozornost, nebo že člověk v ohrožení často zapomíná na okolí a snaží se chránit sebe sama.

           Jenže to má sotva co do činění s druhým významem sobectví, které bych asi definoval jako 'úmyslné poškození/přehlížení druhé osoby ať už kvůli vlastnímu obohacení (A to jak materiálnímu, tak duševnímu), nebo prostě jen z pohodlnosti.

           V prvním případě se totiž jedná o cosi vrozeného. Pud sebezáchovy je jedním z nejzákladnějších pudů jakékoliv živé bytosti a bez něj by byla odsouzena k okamžité záhubě. To bych prostě sobectvím nenazýval. Jedná se pouze o vítězství zvířecí stránky člověka nad rozumovou, tudíž z větší, či menší části chování nezávislé na svobodné vůli.

           Ve druhém případě bych pak skutečně nejspíš hovořil o sobectví v pravém slova smyslu. (Tuhle část snad všichni chápou)

           Dále tu padlo cosi o tom, že neexistoval člověk, který by pro někoho obětoval život, aby mohl druhý žít a nečekal od toho nic. Já naopak zastávám názor, že podobných lidí a činů je historie plná. A opět se na scénu dostanou pudy- Matka bránící své dítě před divokou šelmou? Voják, který si lehne na granát, aby zachránil své spolubojovníky?
           Tito lidé těžko mohou přemýšlet o dopadu svých činů a svém vlastním prospěchu. Jednají pudově, na náhlý impulz, bez času se rozmyslet. A nikdo nemůže říct, že by život nepoložil do chvíle, než podobnou situaci sám nezažije. Horší je pak fakt, že ten, co život položí, už nám o tom zřejmě nic nepoví...

           A tady se dostávám ke třetí věci, která mi leží na srdci a to je samotný význam slova sobec. Čeština má oproti jiným jazyjům tu nevýhodu, že se ve své moderní podobě vyvinula poměrně nedávno a to z velké části umělým zásahem. Například v angličtině si spousta slov zachovává svůj původní kořen. V případě slova sobecký je to anglický ekvivalent 'selfish'. Kořen tohoto slova je pak 'self' - samo, vlastní, sám, sebe. V češtině toto chybí, proto podle mého názoru dochází k častému špatnému výkladu významu slova.

           V činech lidí obětující svůj život ať už pro jakkoliv pochybný ideál, nebo pro své blízké, se prostě podle mě nic jako 'samo, sebe...' nevyskytuje. Život je nejcennější hodnotou, kterou člověk má, protože jakmile ji jednou ztratí, už mu ji nikdo nikdy nevrátí. A obětovat pro ostatní to nejcennější, je podle mě prostě situace, kdy se nad své vlastní já postaví 'dobro' ostatních. Pak se podle mě zcela ztrácí význam slova sobecký.

      --
           Takže abych to shrnul- Prostě se tu bavíme pouze o významu jednoho slova. Člověk není od přirozenosti sobec. Člověk je pouze velké zvíře obdařené nadstavbami instinktů a to rozumem a určitou 'svobodnou vůlí'. Ať už se člověk na problém podívá jakkoliv, vždy vidí jen jediný úhel pohledu a nikdo není schopen říct, co se jiné osobě honí hlavou.
           Prostě člověk je člověk a jeho chování je natolik složité, že jej není možné popsat jediným přesně definovaným slovem 'sobec'.


       
         Perilan
        10:18:32  4. ledna 2007
      A to bych se zas hádal, Holyane. Teď zas můžem říct, že určitě existují lidé, kteří jsou schopni něco pro někoho obětovat - možná i včetně života samého. Můžeme se ovšem domnívat, že to dělají proto, že kdyby to neudělali (a třeba tím pádem zůstali naživu), svědomí by je strašně žralo
      Tím musím složit poklonu Lutovi, protože co já tady vykládám jako sáhodlouhou stať, dokázal on elegantně říct v pár řádcích.

      Suzan.. ačkoli deista (kdo chce, tomu vysvětlím), vím toho o křesťanství asi dost, nicméně určitě málo na to, abych se křesťanem sám stal a mohl o tom vykládat :)) Každopádně: Bůh a Ježíš rozhodně nejsou totožní, už proto, že Ježíš je synem Božím, králem lidí na Zemi a vyslancem svého 'otce' - tedy, měl by být, ovšem to se nikdo nikdy nedozví a nebude o tom moci podat správný důkaz. Mimoto se domnívám, že kdyby Ježíš neexistoval, křesťanství by nebylo etc., etc., tak by to sice významně ovlivnilo světové dějiny, nicméně by se lidi nějak do toho jednadvacátého století dokopali taky. A o to jde - tudíž si to odporuje i s faktem, že by za nás položil život.

      A poslední věc: striktně nesouhlasím s tím, že by každý měl své náboženství. Leda bys třeba ateismus a nihilismus (jen pro příklad) považovala za náboženství, což dle mého ovšem nelze, protože tyhle směry postrádají hlavní určující znak náboženství: vlastního boha. Ale pěkný příspěvek do debaty, chválím :o)

      Hrun.. jj, pravda... víc se k tomu říct nedá.


       
        Holyan
        18:09:52  24. prosince 2006
      Perilan dle mého naprosto pochopil, o co tu šlo. KAŽDÝ s pudem sebezáchovy JE sobec. Je to lidský instinkt který chrání tělo před smrtí, NIKDO by nepoložil život za někoho jiného. Tedy možná ano, ale vždy by se z toho snažil vylízat na úkor toho druhého.
      Proto říkám - existují jen větší a menší sobci. A jsem moc rád, že Perilan to chápe tak, jako já - tak i s Biblí a Ježíšem.¨

      Suzan: Tobě těžko oponovat. Já ve tvém názoru končím tím, že "Ježíš vstal z mrtvých". To je nemožná kravina - sorry. Proto se s tebou nedá asi moc diskutovat, ale to ani se mnou. Ateista a křesťan si o víře moc nepokecaj

      Hrun: To přesně říkám tímhle článkem - KAŽDÝ je sobec, ve své podstatě. Jenže jsou lidé, ano, věřím v to, kteří své sobecké stránky dokážou potlačit a jejich jediným sobeckým "činem" je pud sebezáchovy. Ano, takoví lidé jsou.

      Milwa: JÁ jsem sobec .

      Lutus: Přesně tak. Další, který pochopil.

      Děda: :D


      [1]  [2]  [3]  [4]  [5]  [6]  [7

      DrD je registrovaný produkt firmy Altar. Copyright © 2005-2024 DarkAge Team
      Přepnout na mobilní verzi webu.
      Vytištěno ze serveru DarkAge (www.darkage.cz).