Duší celkem: 900
Přítomných duší: 1
V krčmách: 0

      ### Můj vlastní svět ###
      Rady pro začínající PJe

      Správcem tohoto fóra je: Townie

      Vyhledávání:

         Townie
        19:39:47  25. listopadu 2013
           Děkuji Hrunovi za svěřenou důvěru a prostory k debatám. Abychom tu tedy nelenili, nabízím vám všem, kteří toto fórum neuzamkli mezi těmi neviditelnými, několik témat na začátek. Opět bude platit totéž, co platilo po celou dobu. Není třeba omezovat se čistě na dané téma, jakýkoliv dotaz bude vítán, ať už rozproudí sáhodlouhou debatu, či bude zodpovězen snadno.

      Témata:
      1. Tvorba Questu I - Název, žánr, prostředí, doba.
      2. Tvorba Questu II - Zápletka, okolní postavy, vedlejší linky.
      3. Tvorba Questu III - Nábor, výběr postav, příprava na začátky.
      4. NPC postavy - Kolik a jaké?
      5. Konflikt ve jménu Questu?
      6. Cesta k barevné kostičce - Jak, proč, co za to?
      7. Oblíbený Quest - Který a proč?
      8. Psaní příspěvků - Pevná vize či průběžný vývoj?

      Další témata:
      Questové žánry - Věrnost klasice či víra v novince?
      Questové žánry II - Známá myšlenka, zajímavá myšlenka.
      Nástrahy PJingu - Smrt hráčské postavy
      Nástrahy PJingu - Reakce prostředí a boj o realističnost
      Perspektivy PJingu - Úplné změny samotné koncepce

      Tučně označené téma bude aktuálně probíráno.
      Kurzívou označené téma bude už probrané a uzavřené.

      Každý s námětem na téma či zvídavou otázkou se může projevit, tiše doufám, že vás bude minimálně tolik, co doposud, ať pořád udržíme nějakou živost a aktuálnost.
      Obnovit <<  31  >>

          11:18:13  8. listopadu 2011
      Ach ano, nechtěla jsem být zpočátku konkrétní a podle mě nelze dávat nějaké obsáhlejší rady. Důležité je komunikovat s hráči. Myslím si, že u hodně online her to nejde. Při hrách naživo si na začátku povídáme o světě, a povídáme si, co chceme, aby ve světě bylo a co zase ne. Mohou to být drobnosti jako „nechci ve městě žádný kamerový systém“, ale mohou to být i věci jako „nechci žádné detailní popisy ohledně čehokoliv, co se bude dotýkat zubů“. A PJ tohle MUSÍ akceptovat.

      TABU ohledně sexu je oprávněné u lidí pod 18. Ale takové lidi bych asi ve svém Questu, kde by sex hrál určitou roli (např. šlechtické strategické hry, piráti bez iluzí,…), vůbec nepustila. A v zásadě bych tam nepustila nikoho neznámého. Protože tam by komunikace mohla váznout. U člověka, kterého znám si mohu nastavit, co ještě ano, co už ne a proč už ne. A oba víme, že je to jenom hra.

      TABU je velmi důležitá dodržovat u případů, kdy hráč nedokáže sebe odtáhnout od postavy. Kdy je hráč postavou nebo když postava nesnese to, co hráč. Ano, atmosférické hry s tímto pracují, připomněla bych LARP Systém, který simuluje nejtěžší komunismus, kdy hráči hrají za studenty, učí se národní hymnu a podobně. Na druhou stranu, u těchto LARPů jsou přítomni psychologové a kdykoliv hráč potřebuje, jsou tu pro něho. Jenže u onlinovek člověk nevidí toho hráče a neví, co si prožívá při čtení příspěvků => pokud nekomunikuje, pokud nedává najevo své pocity, těžko se v něm dá číst.

      Osobně mi nevadí hodně podrobné popisy kde čeho, ale už teď vím, že určité systémy musím vážit, zda do nich chci jít. Můj život s pánem bylo na mě moc. Jistě, tento systém se dá hrát nevážně, kdy se Pánovi smějete a prostě se do situace nedostanete, ale jakmile vám to vleze pod kůži, přijmete roli odporného hybrida, který pozbývá lidství a přátelům se vnucuje, aby zjistil, že nejsou přátelé, ale pouze lidé, kteří jsou schopní tě tolerovat… kdy pán je jediný, kdo tě podporuje, ačkoliv to musíš vykupovat příšernými skutky… kdy na tebe řve, že jsi nic a ty víš, že má pravdu a porušuje u toho tvůj intimní prostor, neboť na tebe křičí z 5 centimetrů, tak… tady už je velmi důležité nedotknout se lidských osobních TABU. Někdy ani nevíme, že je máme, a proto je důležité vědět, že stačí zvednout ruku nebo si zacpat uši a zakřičet „dost!“ a ono to pomine.

      Nebavme se tu o společenském TABU, ale bavme se, jak vyřešit ta osobní TABU. Mně pomohla promluva s PJem na začátku hry a vědomí toho, že kdykoliv mohu celou tu pakárnu zastavit. Jsou věci, co mi přijdou odporné a odpudivé, ale vědomí toho, že se netýkají mě, ale té postavy, mi pomáhá, abych se u toho bavila. Samozřejmě, že jsem ostražitá jako na jehlách, ale jsem to stále já a postava… až to bude já-postava, bude to problém a já to budu muset řešit!


       
         Yenn
        07:43:00  7. listopadu 2011
      Ještě se sem vracím, protože si nemyslím, že to, co popisuje kolega Efialtes níže jako tabu, nutně musí být tabu vždy.
      Ono je to asi tak, že PJ musí být krom dobrého vypravěče, který pracuje s postavami, také aspoň trochu psycholog, který pracuje s hráči. To, kam až může a kam až naopak musí zajít, aby to jeho hráče ani neznechutilo ani naopak nenudilo, musí odhadnout případ od případu podle jejich reakcí, podle toho, kam se sami snaží hru směřovat, kterým detailuům věnují pozornost a reagují na ně a co naopak přecházejí bez dalšího rozvíjení. Vypravěč zkrátka musí hráče udržetpřesně na té hraně, kde vidí, že má velmi kam padat, může trpět pořádnou závratí, ale opravdu spadnout nesmí. A musí si poradit s tím, že onu hranu nemá každý hráč nastavenou stejně. Což je samozřejmě jednodušší při hře naživo, kde je vypravěč s emocemi hráčů konfrontován přímo a má proto lepší zpětnou vazbu, ale jde to.
      A je to podle mého názoru rovněž právě ta zásadní vlastnost, která odlišuje dobrého PJ se slušnými questy, kterým v podstatě není co vytknout, ale je zkrátka jedním z mnoha, od PJ a questů, které třeba mají různé formální mouchy, ale na které hráči vzpomínají ještě dlouho po konci hry.


       
      (uživatel smazánEfialtes
        00:32:30  7. listopadu 2011
      Já jsem tu v podstatě začátečník. Můj quest běží chvilku ale mohu říci, že jsem rád že za těch pár týdnů se vyšplhal na nějakých 160 příspěvků. Jako PJ se učím jak hráče vést tam kam chci, ale dát jim vlastně volnost. Občas je to zapeklitá věc. Jednou mi hráč napíše, abych nerozebíral detaily a podruhé si stěžuje, že je ochuzen o to, jak vypadá město, ve kterém se nacházejí s družinou a že by rád detaily. Je to opravdu zajímavý příklad toho, co by měl PJ umět tak, aby dal všem najevo co chce, ale defakto za hráče nehrál. A co se týká TABU... nevím. Pokud sem člověk vchází, je připraven na nějakou akci. Pokud se přihlásí do questu s názvem Jatka Ďábel a syn s.r.o. tak může předpokládat, že PJ je vypravěč, jenž má zřejmě rád jateční humor či horor :oD Vyberte si. Každopádně by se to nemělo přehánět. Myslím že když PJ popustí uzdu fantazie a ukáže hráči, jako třebas já v jedné mé povídce, jak je jeskynní svatyně na stěnách potřísněna krví vojáků, jak stékají po kamenných zdech střeva, kousky tkání a jiných tělesných zbytků a ponoří se do toho hlouběji, tak by to nemělo být ještě TABU. Patří to k lepšímu vykreslení příběhu. Čím lépe vyjádří PJ svou představu, tím více může hráče jímat strach, nevolnost, může mu běhat mráz po zádech, či nad vším mávne rukou a do příspěvku napíše

      "Super! To byla šlupička!" zamnu si ruce a radostí si povyskočím.

      A ani tohle by jsme neměli brát jako TABU. Už jenom kvůli tomu, že v charakteru postavy je dáno Zákonné zlo či zmatené. Nikdo nemůže být jenom dobrák. To už by jsme rovnou mohli psát o rajských zahradách plných jednorožců, víl, motýlků a jiných věcí, co by vůbec nepřekypovaly zábavou, napětím, dobrodružstvím a ani vzrušením. Tím se dostávám k onomu zmiňovanému milostnému aktu. Pokud PJ jemně naznačí, že si hrál hrdina s bradavkami hrdinky, laskal je a mazlil se s jejím pupíčkem. Že poté hrdinka sevřela v pěstech hedvábné bílé prostěradlo, na kterém krom těch dvou byly miliony okvětních růžových lístků, když onu ženštinu začal muž laskat v klíně... To myslím není problém. Horší je, kdyby z toho vznkla pornografie stylu "Tvrdě do ní přirážel až bolestí brečela a prosila o smilování. Pevně ji svíral za vlasy jako koně za otěže a křičel Přirážej ty děv**..." To už je moc. To je vážně podle mě to TABU co by mělo být zapovězeno. Ostatně jako jediná poznámka na závěr by se hodilo jedno heslo. Pokud nehledáš problémy, ony si Tě stejně jednou najdou. Proto ač řešíme a vyřešíme téma Tabu, tak se stejně ukáže, že to nebylo až tak podstatné, jelikož se vždy najde nějaký názor na věc, která otřásá základy celého PJování více, než problém předchozí.


       
         George
        17:36:18  4. listopadu 2011
      Pavett: ty nás vyzýváš ke konkrétnosti a sama téma jen naďobneš. Čekal jsem nějaký svižnější úvodní příspěvek. Plný příkladů, rad a tipů. Trošku zklamání.


      Jsem podobného názoru jako Yenn. V hraní přes internet nelze porušit nějaké Tabu, pokud bychom tím zároveň neporušovali zákon nebo (s hráči 18+) se nepustili na stezku vkládání nějakých velmi odvážných ilustrativních fotek a textů, které by zahrnovali porno či brutální nechutnosti.
      A vlastně, brutální nechutnost v psaném stavu ztrácí svou největší zbraň, takže ani tam bych neviděl nějaké překročení hranic.

      Otázkou ovšem je jak správně situaci podat a vylíčit, aby jsme jako hráč potažmo pj nevypadali jako úchylné prase a zároveň se neukrývali za větu "udělám to a to, popisovat to nebudu", čím hru ochuzujeme.

      Trochu odbočím.
      Při četbě jedné knížky, tedy jedné její části, abych byl přesný, jsem narazil na odstavec, kde autor řešil milostnou scénu. Nepamatuji se slovo od slova, ale zhruba to zkusím převyprávět.
      Zaklínač si ležel v pelechu a dřímal. K němu připlula nějaká ženština a začala se mu nabízet až vnucovat. Sapkowski, který v jiných scénách je detailnější, se omezil jen na popsání dívčiných prsů a pak nechal obě postavy ponořit do "jasmínového moře" či jakým šampónem se dotyčná umyla.

      Tak, teď mi řekněte, jestli to klišé stálo za to, aby se nemusel rozepisovat dál. Mohl to nechat neukončené? Nebo se vrhnout na podrobnější popis? Zkusit nějakou věcnější narážku než "jasmínové moře"?


       
         Yenn
        16:44:32  4. listopadu 2011
      Domnívám se, že PJ může jít jakkoli daleko na jakékoli téma, pokud při tom neporušuje pravidla serveru a platné zákony, ovšem MUSÍ na to, co se v příběhu může vyskytnout, upozornit předem už při náboru, aby hráč věděl, do čeho jde. Rovněž by si PJ v takovém případě měl ověřit věk hlásících se hráčů.

      S TABU u svých hráčů jsem se setkala jednou, a to pouze při hře naživo. Vypadalo to takto: "No já ho teda asi budu nějak mučit, aby nám to řek, ale nebudu to popisovat, jo?"
      Na vlastní TABU jsem zatím ve hrách nenarazila. Ne že by vůbec neexistovala, ale asi jsem ochotná zajít dál než většina PJs.


          14:38:21  3. listopadu 2011
      My, PJové, se snažíme své hráče co nejvěrohodněji uvrtat do děje všemi možnými a někdy i zdánlivě nemožnými prostředky, ale kde je hranice? A jak je poznat? Ne vždy hráči stojí o naturalistické popisy situací, výjevů, bytostí nebo entit. U tohoto tématu je velmi důležité striktně rozlišovat hráče a postavu. Postavu jistě mnohdy totiž potrápit skutečně chceme.

      Hledání kompromisů může vypadat různě, stejně jako to, co se nám jeví jako přehnané. Setkali jste se už někdy s tím, že jste cítili (nebo vám bylo jasně dáno najevo), že dál už ani krok, že to, co jste řekli, bohatě stačilo a rozvířilo nechtěnou vlnu emocí? Vnímáte i vy sami na sobě, že u některých témat/situací jste raději, pokud se jenom lehce přelétnou a více se neřeší? Zkusili jste někdy takovým situacím předcházet? Jak?

      Co je pro vás TABU nebo co bylo TABU pro vaše práče? Jak vám to dali najevo?

      Osobně jsem se s tím setkala jen jako hráčka a zatím jen ve hře na živo a to v hororovém Call of Cthulhu a atmosférickém Můj život s pánem. A tak by mě zajímalo, zda se tohle někomu stalo. A ještě lépe, zda to nebylo při online vyprávěcí hře (myslím na servršeru jako je DA).


       
         Hrun
        13:53:25  3. listopadu 2011
      START.

      1. Tabu (aneb co už by podle vás PJ neměl rozpitvávat)

      Toto téma uvede prvním příspěvkem Pavettka. Po ní již můžete psát kdokoli.


          22:19:18  30. října 2011
      Popravdě, to tabu zní opravdu zajímavě:)


       
         George
        14:47:31  30. října 2011
      Projevuji VETŠÍ zájem o 10. Rozhodně TABU, na začátek nejlepší.


       
         Hrun
        13:41:17  30. října 2011
      Když nebudete o nějaké téma projevovat větší zájem, tak to půjde takto popořádku.


      [1]  [2]  [3]  [4]  [5]  [6]  [7]  [8]  [9]  [10
      [11]  [12]  [13]  [14]  [15]  [16]  [17]  [18]  [19]  [20
      [21]  [22]  [23]  [24]  [25]  [26]  [27]  [28]  [29]  [30
      [31]  [32]  [33]  [34]  [35]  [36]  [37]  [38]  [39]  [40
      [41]  [42]  [43]  [44]  [45]  [46]  [47]  [48]  [49]  [50
      [51]  [52]  [53]  [54]  [55]  [56]  [57]  [58]  [59]  [60
      [61]  [62]  [63]  [64]  [65]  [66]  [67]  [68]  [69]  [70
      [71]  [72]  [73]  [74]  [75]  [76]  [77]  [78]  [79]  [80
      [81]  [82]  [83]  [84]  [85]  [86]  [87]  [88]  [89]  [90
      [91]  [92]  [93]  [94]  [95]  [96]  [97]  [98]  [99]  [100
      [101]  [102]  [103]  [104]  [105]  [106]  [107]  [108]  [109]  [110
      [111]  [112]  [113]  [114]  [115]  [116]  [117]  [118]  [119]  [120
      [121]  [122]  [123]  [124]  [125]  [126]  [127]  [128]  [129]  [130
      [131]  [132]  [133]  [134]  [135]  [136]  [137]  [138]  [139]  [140
      [141]  [142]  [143]  [144]  [145]  [146]  [147]  [148]  [149]  [150
      [151]  [152]  [153]  [154]  [155]  [156]  [157]  [158]  [159]  [160
      [161]  [162]  [163]  [164]  [165]  [166]  [167]  [168]  [169]  [170
      [171]  [172]  [173]  [174]  [175]  [176]  [177]  [178]  [179]  [180
      [181]  [182]  [183]  [184]  [185]  [186]  [187]  [188]  [189]  [190
      [191]  [192]  [193]  [194]  [195]  [196]  [197]  [198]  [199]  [200
      [201

      DrD je registrovaný produkt firmy Altar. Copyright © 2005-2024 DarkAge Team
      Přepnout na mobilní verzi webu.
      Vytištěno ze serveru DarkAge (www.darkage.cz).