|
Guner: Také nevidím důvod, proč bych měl hráčům něco strhávat za to, že hrají podle zvoleného systému. Ale pravidla expování jsou bohužel nastavena tak, že bych u jmenovaných systémů měl. A je to hlavně kvůli účelu těch pravidel. Mají sjednocovat expování, aby byli hráči spravedlivě odměněni. Nijak při tom nezohledňuje kvalitu a možnosti hry o kterých jsme před pěti lety houby věděli.
Netvrdím, že to nejde obejít a zařídit jinak. S Hrunem není problém se domluvit na výjimce. Případným zvědavcům můžeš svoje pojetí hry vysvětlit. Vždycky si ale přiděláš práci navíc. Práci která nijak nezlepší hru tobě, ani hráčům. Pak je tedy na snadě se ptát k čemu mi ta kostka vlastně je a jestli mi to za to stojí?
*****
Ohledně těch Vampirů mám pocit, že mluvíme o koze a o voze :) Záleží na tom jak celou tu hru vnímáš a jak hluboko se ti do ní podařilo proniknout. Pokud pod pojmem Vampire: The Requiem, nebo World of Darkness vidíš upíry, jejich klany, hierarchii, herní deníky a hody založené na desetistěnných kostkách, nebudeš mít na DA problém. První dvě třetiny knížky se zdejším systémem nijak nekolidují, nabídnou ti kombinaci skvělého atmosfericky vyladěného prostředí a fungující mechaniku vyhodnocování herních akcí.
Já ale mluvím o té třetí třetině příručky, která pojednává o stylu hry a technikách storytellingu. Tam se můžeš dočíst, že WOD jsou atmosferický supernaturální horor a jejich hlavním cílem je vytvářet hororovou atmosféru mezi hráči a vžít se do kůže svojí postavy, která vždy prožívá nějaká muka. Například zrovna Vampiři jsou tzv. personal horor což v praxi znamená, že to nemají být žádná nezničitelná nadpřirozená monstra, ale jsou naopak konfrontováni s mocí svou i ostatních mocnějších upírů, pokušením spojeným s jejich vnitřní bestií a ztraceným spojením se světem smrtelníků. Základní WOD je naopak inspirováno lidským strachem z nadpřirozena.
Je jasné, že podobná hra, aby vůbec mohla fungovat, potřebuje mnohem výraznější mechaniky než hod na obratnost a oblíbený výraz "útočim".
Ve WOD, když ti GM náležitě atmosfericky vylíčí jak ti v noci do ložnice vtrhnul démon, bys měl zareagovat například tak, že vyskočíš z postele, hodíš po démonovi polštářem a utíkáš do vedlejšího pokoje. Zabouchneš dveře a skřípneš v nich démonovi ruku. Popíšeš ten zápas, a to jak z posledních sil zavřeš dveře, zatarasíš je koštětem a běžíš do kuchyně pro nůž.
Pokud to sehraješ dobře, měl by GM rozvést další zápletku typu démon tě při útěku poškrábal a začíná to strašně pálit.
Pj na DAčku řídící se zdejším herním kodexem je ovšem veden k tomu, aby ti sdělil něco jako: "Mnt, měl jsi počkat až vyhodnotím akci zavírání dveří. Žádné koště, nůž a ani kuchyň v "mém" světě není a ty bys je proto neměl používat. Příště si na tohle dávej pozor, je to častá hráčská chyba." Stačí si projít několik výcviků. Obdobné poučky se tam objevují vcelku pravidelně. A to je problém, který tu vidím.
Myslím, že by bylo dobré případnou další debatu přesunout na havrana, pokud máš zájem.
|