|
Guner: Doba je součástí herního světa. Warhammer, Starcraft a všechno to co píšeš jsou settingy neboli herní prostředí, nebo světy chceš-li tzn. spadají do té jediné možné zaměnitelné věci. I tak ale všechno musíš sehrát s omezeným dračákovským výčtem postav a povolání.
Hrať iné RPG systémy v oficiáloch podľa mňa neide z jednoho prostého důvodu. Chybí k nim herní deníky což mimo jiné znamená, že se v příběhu nikdy neprojeví žádný vývoj postavy, který je stěžejním prvkem Role Playing Game, protože role je dynamický pojem. Jinak by to byla třeba Puppet Playing Game :)
A i kdybych tohle nějak přešel a zapsal si deník někam bokem, expy si zapisoval do texťáku a podobná zvěrstva, sposta RPG systémů přímo odporuje zdejším zvykům a tomu co se učí nový PJové. Například tím, že se role hráčů a vypravěče kříží, tím že je hráčům dovoleno zasahovat do prostředí třeba systémem žolíků, tím že používají odlišný systém expování, nebo tím, že počítají s předchozí domluvou s hráči např. ve scénáři dobrodružství, nebo adresováním premisy(hráčských záměrů). Když se podívám jen na nejznámnější RPG systémy vypadává World of Darkness (Vampire), GURPS, Střepy Snů, FATE, Příběhy Impéria a dokonce i třeba Shadowrun. Vyhovuje dračí doupě, jeho předlohy a klony typu Dungeons and Dragons, Hrdinové Fantasy nebo D20 u kterého si navíc nejsem jistý, tuším, že tam jsou zmínění žolíci a dost možná i adresace záměrů.
Edit: Pro slovíčkaře... slovem herní systém se rozumí veškeré mechaniky, které jsou zmíněny v dané knize pravidel. Asi všichni tušíme, že můžu z jakýchkoli pravidel vyhodit části, které se mi nehodí a vytvořit si vlastního hybrida, který půjde DAčku na ruku. Stejně tak můžu z knížky vytrhat kapitoly, které se mi nelíbí. Knížku tím ale nezměním, ty kapitoly do ní pořád budou patřit.
|