|
Alexina (Lovci draků)..
Hned zezačátku vidím obrovský problém, který teď má zřejmě většina neoficiálních PJů, a to zcela nedostatečný úvodní příspěvek:
- Královna. Jaká?
- Země. Jak se jmenuje?
- Krčma. Leží určitě ve městě. Jak se jmenuje? A když neleží ve městě, poblíž jaké cesty se nachází?
- Má královna manžela krále? Kdo ví. Tos tam nenapsala.
- Jaká je doba? Rok, roční období, je ráno, odpoledne, večer...?
- Co vědí dobrodruzi o království? Určitě to nejsou samí nevědomí ňoumové, když si je vybrala sama královna. Měli by tedy o své zemi něco vědět; později by to také mohli použít. Jenomže neužijí, protože o tom tam taktéž nic nepíšeš.
- Kde se dobrodruzi potkali? Potkali se vůbec, znají se vůbec? To víš asi jen Ty; aspoň v to doufám.
- Co dělali dobrodruzi předtím? Možná by to oni sami rádi věděli.
Tak, to jen k té fázi úvodu, v níž bys měla popsat, co se dělo předtím, uvést nějaké reálie a jasné informace. Druhá část úvodu, v níž už mohou reagovat samotné postavy, na tom není o moc líp:
- Procházejí se po městě. Proč? Kudy? Kam jdou? Kolem čeho procházejí, koho potkávají? Hodilo by se napsat cokoli zajímavého, na co by hráči ještě mohli reagovat. Prakticky nemají co na práci - aspoň to tak vypadá.
- Stařec se objevil před každý postupně. To je hodně, hodně málo rozepsané. Jak se to stalo? (A jaktože to píšeš všem? Oni snad všichni ví, že se "zjevil" před každým?)
- Vyskočil ze země, vystoupil ze stromu, objevil se v oblaku dýmu, nebo tam už prostě půl hodiny zevloval a tloukl špačky? Tos taky nenapsala. Prostě se objevil - a to je málo.
- Dobrodruzi jistojistě vědí, kde je krčma U Osla, že? (Což mimo jiné asociuje, zda-li jsou vůbec z města...)
- Dobrodruzi také nedostali vůbec pokyny, v kolik hodin se mají v krčmě objevit. Jeden z hráčů na to bystře upozornil a ke Tvému štěstí to zakamufloval. Kdybys měla smůlu a zlomyslné hráče, nejspíš by se rozhodli, že nikam nepůjdou, poněvadž neví, v kolik.
No, tak to bychom měli k tomu, co lze nazvat úvodem. Teď k samotné hře:
- Hned od začátku hra za hráče. Skupinka vidí skupinku vojáků a ihned k nim zamíří. Nikdo Ti nepsal, že k nim zamíří. Nech hráče rozhodovat samotné - nesmíš za ně hrát, to je jedna z nejvýraznějších chyb začínajících PJů.
- Naprosto absentující popis krčmy. Jsou tam dva stoly? No, možná taky pět, deset, patnáct, dvacet... kdo ví. Tos tam také nenapsala a je to docela důležité. Z popisu okolí vychází reakce hráčů - takhle mohou reagovat jen na to, že je tam nějaká skupinka vojáků. Zřejmě Ti to připadalo jako jediné důležité, ale hráčům naopak může připadat důležité, jak hospoda vypadá, jestli je uklizená a čistá nebo je podlaha zašpiněná zvratkami. Taky by je mohlo zajímat, jestli tam sedí štamgasti, jak se tváří hostinský, jestli je to honosný podnik nebo jen nějaká špeluňka pro chudinu. To vše tam bohužel chybí... a to vše je důležité.
- Všechny Tvé chyby se nadále opakují. Vyložit hráčům ve třech řádcích, že jsou připravení, vycházejí na cestu a po celodenním pochodu někam doráží, je spíš nic než moc. Za celý den se vážně nic nestalo? Nic nepotkali, nikoho nepotkali, procházeli snad nějakým mrtvým územím? Chce to mnohem líp rozepsat, ozvláštnit. Dlouhé příspěvky se Ti podaří napsat prakticky jen tehdy, když se Ti rozpovídá nějaké CP.
A mimochodem, prakticky vzato jsi hráče okradla o možnost smlouvání s různými obchodníky - to je často hodně zábavná složka hry, když si s ní vyhraješ.
- Šepot je sice šepot, ale odbývat ho jedním řádkem, tedy sotva několika slovy, je dost málo i na neoficiální quest.
Sloh, stylistika:
Tady bych si dával hlavně pozor na opakování slov a místy také čárky, jinak tu tak nějak není co hodnotit - píšeš moc krátké příspěvky, aby se na nich dalo něco výrazně zkazit.
Příběh:
Máš tam značné mezery. Především mě zaráží, že by draky, od přírody (pokud to nemáš jinak) velmi mocná a moudrá stvoření, mělo dohromady přemoci třináct lidí (sedmičlenná skupinka, šestičlenná stráž vojáků). Připomíná mi to titánské téma, pokud víš, co to je.
Další mezera se dle mého nachází ve chvíli, kdy jim "stařec" zadává úkol. Budiž, zadá jim úkol, dá jim sto zlatých, a pak zmizí. Nijak si nic neochrání a neohlídá. Opět tu máš štěstí, že nemáš vychytralejší a zlomyslnější hráče, protože já na jejich místě bych sbalil svých sto zlatých a pakoval bych se; vůbec by mě nějaká výprava proti drakům více nezajímala. Byl bych celkem zvědavý, co bys pak dělala.
A závěr? Je toho hodně co zlepšovat. Úvod teď už nespravíš, takže bych jen doporučoval postupně nenásilnou formou (třeba skrze povídání CP) vložit do příběhu některá důležitá fakta. Název království, sídelní město královny, doba, roční období atp. Víc už se s tím teď asi neudělá.
A co se týče samotného PJování, především výrazně rozšiř popisy. Zapoj fantazii, představ si všechno možné, co by se v oblasti, kde hráči jsou, mohlo vyskytovat a co by mohlo být zajímavé. Je to hodně důležité a výrazně to zvedne kvalitu hry.
Pokus se omezit hraní za postavy (ani nejlepší PJs se mu občas nevyhnou) a nechat je ve všem rozhodovat samotné, pokud nemusíš opravdu nutně hrát za ně (absence hráče).
To je asi vše, co k tomu můžu říct...
|