Pokud postava nemá jedno oko, tři nohy a k tomu hrb, nevidím důvod, proč by měl mít nehezký hrdina nízkou charismu - například v případě, že mistrně ovládá řečnické umění, je přesvědčivý, vtipný, vynalézavý, snadno si dokáže získat své okolí díky bystrému a férovému jednání apod... :)
A naopak, úchvatná elfí prdelka se může jevit charismaticky jen do chvíle, kdy otevře papulu a vy zjistíte, že před sebou máte učiněného blbce.
Všechno je to jen o interpretaci.
Vezmime si to trochu herne. Body charizmy sa dajú zvýšiť nie? Keby to bolo len o vzhľade fyzickom, tak čo by sa stalo keby som si tú charizmu zvýšil? Z ničoho nič by som opeknel? Alebo by mi niekde v stredoveku v kláštore urobili plastickú operáciu?
Vexar: Tvůj názor se mi velmi líbí, jen bych nesouhlasil s jednou věcí. Podle mého do charismy taky patří ten vzhled. Jaký na ní má podíl bych teď neřešil. Pěkná tvářička taky působí na lidi.
Charisma jednoduše označuje jak vystupování, tak chování, společenskou výchovu a praxi s manipulací s lidmi.
Není to příliš o vzhledu ale o vlivu na okolí. To by pak mohl nějakej zrůďák s ksichtem co se táhne až za rok koupit elegantní masku a bude z něj lev salónů.
Charisma představuje jednoduše jen vliv osoby na okolí, právě že takovou auru, ať už jde o vůni, oblečení vystupování nebo jen správný nacvičený tón hlasu. To vše to může částečně ovlivňovat.
To že má starý generál deset jizev přes celý obličej z něj nedělá někoho neschopného velet ale naopak mu to dodá autoritu. Protože umí správně vystupovat.
Vůbec se to nepodílí na tom jaké má okolí vliv na něj, to je spíš o povaze a možná moudrosti a inteligenci.
ohnout pravidla DrD ku prospěchu děje a hry je možné přeci vždy :-)
Charisma jako číselná hodnota neurčuje takřka nic, jen předurčuje, jak by bylo dobré, aby hráč onu postavu vnímal. Že u zloděje je tomu poněkud jinak, kde se zlodějské umění kolikrát vypočítává z bonusů atd. - je jasně patrné, na co všechno je takové Charisma podle tvůrců DrD 1.x třeba. Tam by se dala hledat ona skrytá jehla.