Já zavedl ve svým světě systém magie tak, že mág při kouzlení ztrácí tělesnou hmotnost. Fyziologicky to probíhá tak, že tep mága stoupne na 240 za minutu, magie je ohromné psychické vypětí. Ztráta hmotnosti se může zdát malá, jedná se o 1,8 kg za půl hodiny soustředění... To se ale na zdraví mágů celkem slušně projevuje. (Proto je u mě ve světě mág s bříškem trochu výhodou:)). Zároveň se to liší rasa od rasy - mám ve světě hodně ras, které mají k magii přirozené předpoklady, například skřítci nebo víly. U nich to funguje jinak... Například je u nich nižší hmotnostní ztráta, ale při použití kouzel jsou omezeni něčím, čemu říkám Talent pro Magiku (čím větší, tím lepší)... A vůbec. Mám to celkem hezky promyšlené a mám svůj svět rád.
Přiznám se ale, že kdo co zakouzlí nechávám na svém úsudku. Je jasné, že chlap v plné síle je schopnej zakouzlit toho víc a líp než křehká sněhulinka, která tři noci nespala a nejedla.
A protože jsme v devatenáctém století, podporují dočasně Talent pro magiku látky jako absint, opium, laudanum...
Znáte nějaká pravidla, která vám přijdou opravdu svým pojetím zajímavá? Případně jestli jste si nějaká sami vymysleli... :)
Nemusí jít o komplexní pravidla, může jít třeba jen o části - pravidla bojů, kouzel, zlodějových akcí, síly větru atd. :D Nemusí jít jen o deskové hry.
Například se mi zdálo opravdu pěkné pojetí kouzel v Arx Fatalis. Pro neznalé: Hráč postupem času získával runy s určitým významem, jejichž kombinací poté vznikala kouzla (a odčerpávala magy atd). Arx Fatalis je navíc relativně novější (opravdu relativně! :)) ), takže to nefungovalo stylem naklikání run, ale člověk je musel fakt kreslit do vzduchu. Jako předpřípravu před bojem si mohla postava tři kouzla "přednastavit".
Dle mého je to ideál kouzlení v RPG. :) Magické formule se mi obecně moc nelíbí. Jako doplnění ano, ale v DrD mi to připadá jako základ (samozřejmě možno kouzlit i bez formulí, ale za postihy).
Co se týče systému k Arx Fatalis - možná by stálo za to mít možnost si před bojem předvolit kouzla tak, aby to bylo závislé na inteligenci atd (jako v AD&D pro kouzla na den) - nebylo by to pak tak pevně dané a záviselo by to na skillech, inteligenci atd. Což by bylo výhodnější pro na magii zaměřené postavy.
(Na AD&D mi právě vadí, že kouzelník je po odčerpání svých denních kouzel v tahu a může se tak max modlit. :D)