|
1) konkrétní příklady...
A) Například ten svět. To, že kouzelníci žijí odděleně od mudlů, je dejme tomu logické, to, že se čistokrevní kouzelníci nezajmají o technologie mudlů, je divné, nicméně přijatelné, nicméně je už podivné, že tyto technologie nezná nikdo z kouzelnického světa, když velká část kouzelníků JE z mudlovského světa. Já chápu že třeba posílání sov je romantické, ale když to nejde, proč bych nevzal telefon a nezavolal? Zvlášť když žiju mezi mudlama přes deset let a každé prázdniny se k "obyčejným" technologiím vracím? Tomu prostě nerozumim. Jako by všichni byly tak ohromeni kouzlama, že by jim to vymylo paměť...
Některé věci řeší kouzlama neuvěřitelně krkolomě, když by to "mudlovskou" technologií šlo snadno.
B) Ona sama nemá přehled, jak vlastně její magie funguje. Je to vlastně magie pohádková, která je super v prvních třech dílech, které jsou opravdu pohádkové, ale pak se rozhodla že to udělá i pro náročnější vrstvu čtenářů (poslední dva díly bych povolil skoro od patnácti) a už se do toho sama zamotává, protože co v pohádce je pohádkové a romantické, převedené do realističtější formy prostě nefunguje.
Její cílová skupina je pro mě záhadou, podle mě se během série mění. Ale určitě to nejsou šestileté, ani osmileté děti.
2)
A) k příkladu:
Pokud si vymyslím svět, kde jsou určité obory magie církví neschvalované a trestané (třeba nekromancie), budu jejich provozovatele logicky trestat, zatímco hraničáře nechám léčit. Samozřejmě je na mě, abych tomu dal logiku a specifikoval, co a proč je vlastně trestné a proč a co není.
Pokud by byla magie celkově trestná, musel bych samozřejmě trestat všechny provozovatele magie, i neviditelného zloděje, i hraničáře, který léčí zranění (bylinkářky např. byly ve středověku velice často označovány za čarodejnice, i když jen léčily).
Vždy prostě platí, pokud si něco vymyslim, musim to vymyslet od začátku do konce. Většina Fantasy světů je ale nejčastěji mixem toho, co se autorovi zrovna hodilo a jen doufá, že si nikdo nebude pamatovat, že to něco jiného pár stran dozadu úplně popřelo.
Udaný příklad podle mě nemá nic společného s tím, jestli je někdo fantasy realista. Naprosto stejnej nesmysl se dá vytvořit v čistě fantasy světě.
B) vysvětlení:
Zkázonosný element je takový prvek, ať už fantasy nebo reálný, jehož fungování není domyšleno a jeho aplikace na různé situce pak vyvolá kolaps.
Proč by to takhle nešlo? Protože se to teď nehodí.
Jak to funguje? To je jedno, prostě to nějak funguje.
Příklad: Jako PJ vytvořím město uprostřed pouště, když se tam hráči chtějí dostat, zjistí, že do města se jen tak někdo nepouští a příjde tam maximálně jedna menší karavana denně, kterou ideálně stráže znají, takže přestrojení za kupce nelze použít. Ovšem ouha, město je obrovské a bohaté a žije v něm ideálně vladař.
Jak se lidi uvnitř živí a co vlastně jedí se hráč už nedozví, protože se prostě PJ utnul.
Příkled dost jednoznačné chyby. Málokdy to je takhle zřetelné, ale princip je snad jasný.
|