Duší celkem: 900
Přítomných duší: 2
V krčmách: 0

      ### Hráči sobě ###
      Podělte se s ostatními o své názory a zkušenosti.

      Správcem tohoto fóra je: Townie

      Vyhledávání:

      Obnovit <<  217  >>

       
        Trym
        11:46:58  8. ledna 2009
      Pointa, zjevně nepochopená, je ta, že já a Khargarwargonsu jsme hovořili o světech, který jsou realistický a tudíž udržitelný, vysvětlitelný, pochopitelný. Jistě, lze to i jinak, ale to nutně povede k zádrhelům, nejasnostem, k tomu, že PJ nebude schopnej vysvětlit svůj vlastní svět, že ten svět nebude uvěřitelnej. (Například: co by "vědomágům" nekonečně rozvíjtelnym potenciálem exaktní magie bránilo v totálním ovládnutí světa? - doufám, že nikoho nenapadne na tuhle otázku odpovídat, proboha, vymejšlení konstruktů už bylo dost:))

      EDIT: Ano, viz například Yenn, ta vystihla jeden z aspektů magie, kterej totálně nabourává udržitelnost světa.

      Ad Spinal: Co takhle nemyslet tolik "západně" a uvědomit si, že svět západního kapitalismu se svojí takzvanou vědou a racionalitou je jen malá kapička v obrovskym moři (reakce na první větu tvýho příspěvku). Na světě je milion kultur, pro který je magie zcela nepopiratelně ve světě přítomná - stejně jako bohové - takže o jakýže realističnosti tu mluvíme? Vědecký? No nenech se vysmát:)


       
         Spinal
        11:45:34  8. ledna 2009
      Trym: Mám pocit, že se snažíš magii převést do reálnýho světa... (což už je podle mě od základu blbost)
      Z toho mi vyplývá, že u mě v Q by se ti moc nelíbilo. Má magie, se totiž téměř v ničem nepodobá tomu, cos tu popsal. (něco málo o tom, jak její část funguje si přečti v mým výcviku, jestli se nudíš)

      ad A) Má magie v první řadě souvisí z chodem celého světa jako takového. Bohy v úvodu ani nemám zmíněny, protože se žádný bůh do podvědomí obyvatel Ardessëe nikdy pořádně nedostal...
      ad B) no, více méně souhlas
      ad C) Nesouhlas. Mohou být jisté rituály, když se vytváří mocnější kouzlo atp. V podstatě mám ve světě i magii DrD, (které říkám zaříkávačství ) a které se v podstatě dá učit a tudíž i vyučovat (ad D) Neříkám, že pravidla DrD to vystihli zrovna nejlíp, ale staví kouzelníka do hratelné pozice a ne do postavičky, co se musí dva dny modlit k bohům, aby dostal malej plamínek.
      (docela dobře podle mě toto zaříkáváni popsal Paoliny v Eragonovi, aneb že každá věc má pravé jméno a když ho znáš, získáváš nad tím moc k ovládání)


       
         Yenn
        11:40:52  8. ledna 2009
      Problém "dračákové" fantasy magie vidím ani ne v tom, že není spirituální, ale v tom, že je příliš laciná, příliš dostupná. Prakticky ničím (hmotným ani nehmotným) se za ni neplatí.
      To by přece okamžitě nabouralo celé fungování sociálního a ekonomického systému.


       
         Devlin
        11:39:22  8. ledna 2009
      Podle mě si každý může představit magii podle sebe. Nevidím jediný důvod, proč říkat, že to a to je blbost. Prostě je to jiné, ale to neznamená, že nutně hloupé.


       
         Sniper
        11:23:46  8. ledna 2009
      Trym: vycházíš ze středověkého vzoru legend a mýtů, jak je "magie" popisována. A proto tvrdíš že matematická magie je nesmysl. Moje analogie je indiáni a plátové zbroje. To opravdu nejde dohromady, ale vůbec to neznamená, že to druhé je nesmysl.


       
        Trym
        11:16:48  8. ledna 2009
      Já mluvil o Indiánech? Já mluvil o středověku bez magie? Doporučuju mě číst pozorněji a líp interpretovat.


       
         Sniper
        11:11:21  8. ledna 2009
      Khargarwargonsu: Díky, s tím se již dá pracovat.

      Nebudu popírat, že Rowlingová nemá dokonalý svět, ale na to jak to bylo děláno, jak je to komplexní a hlavně jaký to má úspěch, je tosakra dobrý počin patřící mezi tu lepší kategorii.

      Můj příklad s magií ukazoval, že tak jako dělají "magoPJové" chyby s realitou,. tak dělají běžně "realPJové" chyby s magií. Nikdo není bez viny avšechny strany mají co dohánět a zlepšovat.

      Popravdě ale neexistuje správná tvorba světa, míra realističnosti apod. Jde jen o to, zda to hráče baví hrát, nebo ne. A naopak hnidopištsví když se něco nepovede protože PJ prostě neví (4 hodny dělám mapu města, stříšky, stromky... hráčka - architektka se pak na ni mrkne a první co řekne je "Hřbitov na kopci nad řekou proti proudu řeky co teče do města? Myslíš to vážně?" To je vzorově na zabití, ukázka toho kdy realismus škodí. Jsem za ten postřeh rád, zvětšil jsem své vědomosti, ale prostě to podání.

      B) Je to vzorová otázka stylu vedení hry "postavy pro svět" nebo "svět pro postavy". Popsané je svět pro postavy, ty preferuješ postavy pro svět. A oboje má svá úskalí.

      Trym: "Indiáni nebojovali v plátech, takže je nesmysl tvrdit že bojovníci používají plátové brnění". Asi tak mi zní celé tvé pojednání. Kdo říká že magie není energie? Proč by se měla magie řídit středověkem bez magie? DrD je na vzorcové magii postavené a odchovalo majorituu hráčů. Napiš nové DrD a odchovej novou generaci, pak tvůj přístup bude možná pravdivý. V mém světě je magie jen forma energie jako světlo a teplo, a problémy s tím vážně nemám. Ty chceš hrát magické indiány, někdo hraje magické rytíře. Kde je problém?


       
        Trym
        10:33:41  8. ledna 2009
      K tý magii - největší problém je, že tvůrci fantasy systémů si magii představujou jako nějakou vědu, že kouzlo zapíšeš jako vzoreček, odečteš ze svýho rezervoáru v palici tolik a tolik many a prásk - v podobnym duchu vedou hráče i počítačový hry. Blbost. Všichni tidle tajtrlíci by si měli přečíst něco málo, maličko o antropologii a religionistice (sorry že sem tlačim svůj obor, ale o to víc mě tadle tematika pálí), pak by zjistili, že:
      A) magie téměř vždy souvisí s bohy, ne-li, pak s héróy či démony. Mít magii která nijak nesouvisí s náboženstvím je nesmysl, stejně tak ale častý "bohové magie".
      B) magie je vždy iracionální, intuitivní, neexaktní. Žádný "damágy za 5-15", velký kulový. Magie předvědeckejch společností je formování jakýsi neuchopitelný energie a ne počítání vzroce.
      C) magie majoritně funguje v podobě rituálu. Hodinu sedíš, řikáš temný vole slova, podřízneš kohouta, pomaluješ se barvama, použiješ svíčky a cizí menstruační krev a možná si nakloníš správnou sílu a ta zruší sousedovi úrodu. Žádný "řeknu vole barak machor a z mejch uší vyletěj blesky zla".
      D) magie není proboha otázka žádnýho studia. Vesnice měla šamana, toho naučil různý kousky předchozí šaman a tak dále. Ty společnosti byly předliterární, i když třeba psaly nějaký texty, tak určitě ne návody jak bejt šamanem, nemohly bejt nějaký grimoáry šamanskejch zaklínadel a nemohli chodit nějaký šamani na volný noze co by šamanovali bazilišky:) Kouzelníci buď sloužili svý společnosti, anebo to byli různý pokřivený magoři, o nichž si jejich společnost myslela, že jsou nabitý posvátnou mocí (třeba pošahaný holky co křičely různý hovadiny a lidi si mysleli, že to jsou prorocký sny nebo co) - ale i tihle vyvrhelové byli někde integrovaný a pochybuju, že by chodili do dungu na skřety, že.
      Zamyslete se nad tímdle, ó velký vole čarodějové fantasy.


          09:10:05  8. ledna 2009
      1) konkrétní příklady...
      A) Například ten svět. To, že kouzelníci žijí odděleně od mudlů, je dejme tomu logické, to, že se čistokrevní kouzelníci nezajmají o technologie mudlů, je divné, nicméně přijatelné, nicméně je už podivné, že tyto technologie nezná nikdo z kouzelnického světa, když velká část kouzelníků JE z mudlovského světa. Já chápu že třeba posílání sov je romantické, ale když to nejde, proč bych nevzal telefon a nezavolal? Zvlášť když žiju mezi mudlama přes deset let a každé prázdniny se k "obyčejným" technologiím vracím? Tomu prostě nerozumim. Jako by všichni byly tak ohromeni kouzlama, že by jim to vymylo paměť...
      Některé věci řeší kouzlama neuvěřitelně krkolomě, když by to "mudlovskou" technologií šlo snadno.
      B) Ona sama nemá přehled, jak vlastně její magie funguje. Je to vlastně magie pohádková, která je super v prvních třech dílech, které jsou opravdu pohádkové, ale pak se rozhodla že to udělá i pro náročnější vrstvu čtenářů (poslední dva díly bych povolil skoro od patnácti) a už se do toho sama zamotává, protože co v pohádce je pohádkové a romantické, převedené do realističtější formy prostě nefunguje.

      Její cílová skupina je pro mě záhadou, podle mě se během série mění. Ale určitě to nejsou šestileté, ani osmileté děti.

      2)
      A) k příkladu:
      Pokud si vymyslím svět, kde jsou určité obory magie církví neschvalované a trestané (třeba nekromancie), budu jejich provozovatele logicky trestat, zatímco hraničáře nechám léčit. Samozřejmě je na mě, abych tomu dal logiku a specifikoval, co a proč je vlastně trestné a proč a co není.
      Pokud by byla magie celkově trestná, musel bych samozřejmě trestat všechny provozovatele magie, i neviditelného zloděje, i hraničáře, který léčí zranění (bylinkářky např. byly ve středověku velice často označovány za čarodejnice, i když jen léčily).
      Vždy prostě platí, pokud si něco vymyslim, musim to vymyslet od začátku do konce. Většina Fantasy světů je ale nejčastěji mixem toho, co se autorovi zrovna hodilo a jen doufá, že si nikdo nebude pamatovat, že to něco jiného pár stran dozadu úplně popřelo.

      Udaný příklad podle mě nemá nic společného s tím, jestli je někdo fantasy realista. Naprosto stejnej nesmysl se dá vytvořit v čistě fantasy světě.

      B) vysvětlení:
      Zkázonosný element je takový prvek, ať už fantasy nebo reálný, jehož fungování není domyšleno a jeho aplikace na různé situce pak vyvolá kolaps.
      Proč by to takhle nešlo? Protože se to teď nehodí.
      Jak to funguje? To je jedno, prostě to nějak funguje.
      Příklad: Jako PJ vytvořím město uprostřed pouště, když se tam hráči chtějí dostat, zjistí, že do města se jen tak někdo nepouští a příjde tam maximálně jedna menší karavana denně, kterou ideálně stráže znají, takže přestrojení za kupce nelze použít. Ovšem ouha, město je obrovské a bohaté a žije v něm ideálně vladař.
      Jak se lidi uvnitř živí a co vlastně jedí se hráč už nedozví, protože se prostě PJ utnul.

      Příkled dost jednoznačné chyby. Málokdy to je takhle zřetelné, ale princip je snad jasný.


       
         Sniper
        08:20:14  8. ledna 2009
      Khargarwargonsu: chlape chlape, textu hodně, informací málo.

      1) Kde se to Rowlingové nepovedlo, konkrétní příklady prosím. A kdo myslíš že je její cílová skupina?
      2) Co jsou zkázonosné elementy (opět příklad)? Já naopak vyčítám všem fantasy-realistům že neumí zapracovat fantasy do historie, třeba magii. Podle historie byla magie pronásledována církví, lidé se jí bály, upalovali se čarodějnice. Tohle mnoho kvazi-historiků do svého svtěa dá, ale dá tam i hraničáře léčící zranění, kouzelníka v temné věži či doupěti v každé větší oblasti, lidi strašně překvapené když na trhu zloděj okrádá obchodníky díky zakouzlené neviditelnosti apod. Prostě nesmysl, zkázonosný element, když to pojmenuju podle tebe.


      [1]  [2]  [3]  [4]  [5]  [6]  [7]  [8]  [9]  [10
      [11]  [12]  [13]  [14]  [15]  [16]  [17]  [18]  [19]  [20
      [21]  [22]  [23]  [24]  [25]  [26]  [27]  [28]  [29]  [30
      [31]  [32]  [33]  [34]  [35]  [36]  [37]  [38]  [39]  [40
      [41]  [42]  [43]  [44]  [45]  [46]  [47]  [48]  [49]  [50
      [51]  [52]  [53]  [54]  [55]  [56]  [57]  [58]  [59]  [60
      [61]  [62]  [63]  [64]  [65]  [66]  [67]  [68]  [69]  [70
      [71]  [72]  [73]  [74]  [75]  [76]  [77]  [78]  [79]  [80
      [81]  [82]  [83]  [84]  [85]  [86]  [87]  [88]  [89]  [90
      [91]  [92]  [93]  [94]  [95]  [96]  [97]  [98]  [99]  [100
      [101]  [102]  [103]  [104]  [105]  [106]  [107]  [108]  [109]  [110
      [111]  [112]  [113]  [114]  [115]  [116]  [117]  [118]  [119]  [120
      [121]  [122]  [123]  [124]  [125]  [126]  [127]  [128]  [129]  [130
      [131]  [132]  [133]  [134]  [135]  [136]  [137]  [138]  [139]  [140
      [141]  [142]  [143]  [144]  [145]  [146]  [147]  [148]  [149]  [150
      [151]  [152]  [153]  [154]  [155]  [156]  [157]  [158]  [159]  [160
      [161]  [162]  [163]  [164]  [165]  [166]  [167]  [168]  [169]  [170
      [171]  [172]  [173]  [174]  [175]  [176]  [177]  [178]  [179]  [180
      [181]  [182]  [183]  [184]  [185]  [186]  [187]  [188]  [189]  [190
      [191]  [192]  [193]  [194]  [195]  [196]  [197]  [198]  [199]  [200
      [201]  [202]  [203]  [204]  [205]  [206]  [207]  [208]  [209]  [210
      [211]  [212]  [213]  [214]  [215]  [216]  [217]  [218]  [219]  [220
      [221]  [222]  [223]  [224]  [225]  [226]  [227]  [228]  [229]  [230
      [231]  [232]  [233]  [234]  [235]  [236]  [237]  [238]  [239]  [240
      [241]  [242]  [243]  [244]  [245]  [246]  [247]  [248]  [249]  [250
      [251]  [252]  [253]  [254]  [255]  [256]  [257]  [258]  [259]  [260
      [261]  [262]  [263]  [264]  [265]  [266]  [267]  [268]  [269]  [270
      [271]  [272]  [273]  [274]  [275]  [276]  [277]  [278]  [279]  [280
      [281]  [282]  [283]  [284]  [285]  [286]  [287]  [288]  [289]  [290
      [291]  [292]  [293]  [294]  [295]  [296]  [297]  [298]  [299]  [300
      [301]  [302]  [303]  [304]  [305]  [306]  [307]  [308]  [309]  [310
      [311]  [312]  [313]  [314]  [315]  [316]  [317]  [318]  [319]  [320
      [321]  [322]  [323]  [324]  [325]  [326]  [327]  [328]  [329

      DrD je registrovaný produkt firmy Altar. Copyright © 2005-2024 DarkAge Team
      Přepnout na mobilní verzi webu.
      Vytištěno ze serveru DarkAge (www.darkage.cz).